چکیده :

فرسودگی شغلی معلمان با توجه به اهمیت شغل آنها و ارتباط آنها با کودکان و نوجوانان اهمیت ویژهای دارد تالش برای کاستن از سطح فرسودگی شغلی معلمان وظیفه عمده مسئوالن نظام آموزشی کشور است. در سایر جوامع برای کاهش فرسودگی شغلی، عالوه بر توجه به همه عوامل تالش میشود تا با برقراری یک نظام حقوقی و پاداش مکفی، بهادادن به حضور و فعالیت درگیرانه معلمان در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مربوط به حرفه معلمی و احترام به منزلت معلمی اقدام شود. شناسایی عوامل تنشزا در معلمان و عواملی که به فرسودگی شغلی می انجامند، موجب میشود که روشهایی را برای کنترل و درمان این تنشها به کار بندیم بنابراین شناسایی عواملی که به فرسودگی شغلی معلمان در ایران میانجامند، از اهمیتی ویژه برخوردار است. یکی از سازه های جدید در حوزه روانشناسی مثبت گرا که می تواند نقش قابل توجهی در کاهش فرسودگی شغلی معلمان داشته باشد، خوش بینی علمی است. لذا در این پژوهش سعی شده است در قالب یک مطالعه مروری ابتدا پیامدهای فرسودگی شغلی شناسایی شوند و در ادامه نقش خوش بینی علمی در کاهش فرسودگی شغلی مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مقاالت مرتبط برگرفته از پایگاه های اطالعاتی نورمگز، مگیران و مرکز اطالعات علمی جهاد دانشگاهی است. نتایج تحقیق نشان می دهد که خوش بینی علمی و ابعاد آن شامل خودکارآمدی، اعتماد و تاکید علمی، نقش موثری در کاهش فرسودگی شغلی معلمان دارد.

کلید واژگان :

فرسودگی شغلی، خوش بینی علمی، معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک