چکیده :

در شرایط امروزی، فارغ از تحریمها و محدودیتها، دیگر نمیتوان هیچ کالایی بخصوص دست بافتهها را به شیوه های سنتی فروخت. در تجارت جهانی دست بافته ها از واژة " فروش "نباید استفاده کرد. دست بافته ها را باید بازاریابی نمود. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر ،بررسی اثر راهبردهای رقابتی بر گسترش بازار داخلی دستبافته های منطقه سیستان و بلوچستان میباشد. این تحقیق جامعه آماری کارشناسان و خبرگان حوزه صنعت فرش و همچنین فروشندگان دستبافته های استان سیستان و بلوچستان میباشد که تعداد آنها حدود 800 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه مناسب از جدول مورگان استفاده شده که با توجه به جامعه آماری، حجم نمونه بدست آمده برابر 275 نفر میباشد که به روش تصادفی ساده پرسشنامه توزیع میشوند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده میشود که برای اندازه گیری اثر راهبردهای رقابتی بر گسترش بازار داخلی استفاده میشود . روایی پرسشنامه این تحقیق توسط اساتید و خبرگان صنعت دستبافته ها مورد تأیید قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی همسانی درونی آزمون از آلفای کرونباخ استفاده شده است. که از مقدار لازم آن که 7/0 میباشد بالاتر است و میتوان گفت که اجزای درونی مقیاس دارای همبستگی قابل قبولی با همدیگر هستند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار استنباطی وآزمون رگرسیون استفاده شده است .یافتههای تحقیق نشان داد که راهبردهای رقابتی و مؤلفه های آن بر گسترش بازار داخلی دستبافته ها در استان سیستان و بلوچستان تأثیر دارند.

کلید واژگان :

راهبردهای رقابتی، گسترش بازار داخلی، دستبافته، استان سیستان و بلوچستان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک