از نیازهای هر مدرسه ای، داشتن ارتباط موثر با خانوادة دانش آموزان است. بدون وجود این ارتباط، نمیتوان به اهداف بزرگ در حوزه تعلیم و تربیت دست یافت. مشارکت خانوادهها با مدارس، دست توانمند سیستم آموزشی کشور است. ارتباط با مدرسه، چنان چه با ظرافت و دقت همراه باشد، به دانشآموزان کمک میکند اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در فعالیتهای یادگیری موفقتر عمل نمایند. به معلم یاری میدهد تا با ویژگیهای رفتاری دانش آموزان آشناتر شود و ارتباطی مؤثر با آنها بر قرار کند. به اولیاء کمک میکند تا از عملکرد فرزندشان در مدرسه و در زمینههای آموزشی و پرورشی بیشتر آگاه شوند و به نظام کلی مدرسه کمک میکند تا با کاهش مسائل مربوط به یادگیری و مشکلات انضباطی دانش آموزان، محیطی سالمتر و مناسبتر برای فرایند آموزش و پرورش به وجود آورد. این پژوهش، بر پایه روش توصیفی از نوع پیمایشی گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، 350 نفر از مدیران مدارس مختلف کشور است که با دریافت یک پرسشنامه بر بستر فضای مجازی، به سوالات خواسته شده پاسخ دادند. با نتایج حاصل شده، مشخص گردید که یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی و مشکلات روانی دانش آموزان، کمرنگ بودن ارتباط خانوادهها با مدارس است. یافتهها بر این موضوع تاکید داشتند که وضعیت کنونی سیستم آموزشی کشور در پیوند دادن خانواده با مدرسه، کارآمد نبوده است.
کلید واژگان :افت درسی، ارتباط، پیوند، دانش آموزان، خانواده
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6170912982954751
- سال انتشار : 1402
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین همایش بینالمللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه: چالشها، الگوها و راهبردها
- برگزار کنندگان : پژوهشكده خانواده و مدرسه
- تاریخ ثبت : 1402/12/09 17:47:09
- ثبت کننده : مجید صبوری فر
- تعداد بازدید : 71
- تعداد فروش : 0