وجود یک مسیر یا پیوند ارتباطی مؤثر بین مدرسه با خانوادة دانشآموزان، از الزامات یک نظام آموزشی است. در صورت عدم وجود این ارتباط، رسیدن به اهداف بزرگ در حوزه تعلیموتربیت بسیار سخت خواهد شد. ارتباط خانواده با مدرسه، به دانشآموزان اعتمادبهنفس و به معلمان، شاهکلیدی برای حل مشکلات مختلف میدهد. کمرنگ بودن میزان تعاملات خانوادهها با مدارس در کشور و تبعاتی که در پی آن میآید، انگیزه و هدف آغاز این پژوهش بود. این پژوهش، بر پایه روش توصیفی از نوع پیمایشی گردآوری شد. جامعه آماری این پژوهش، 150 نفر از دست اندرکاران مدارس مختلف استان گلستان بودند که با دریافت یک پرسشنامه بر بستر فضای وب، در تکمیل پژوهش مشارکت کردند. این افراد برای مشارکت، به سوالات داده شده به صورت تشریحی پاسخ دادند. بعد از جمع بندی پاسخها و نتایج، مشخص گردید که یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی و مشکلات روانی دانش آموزان، کمرنگ بودن ارتباط خانوادهها با مدارس است. همچنین روشن شد که وضعیت کنونی نظام آموزشی کشور ما در پیوند دادن خانواده با مدرسه، کارآمد نبوده است. این پژوهش، در ابتدا به دلایل اهمیت مشارکت خانواده با مدرسه در موفقیت تحصیلی فرزندان در مقطع ابتدایی پرداخته و سپس تبعات فقدان این ارتباط را بررسی کرده و در انتها به ارائه راهکارهایی برای افزایش تعامل والدین با مسئولان مدرسه پرداخته است.
کلید واژگان :خانواده، تعامل، ارتباط، مدرسه، دانش آموزان
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6170921772212561
- سال انتشار : 1402
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : هفتمین همایش بین المللی روانشناسی مدرسه
- برگزار کنندگان : انجمن علمی روانشناسی و تربیتی ایران
- تاریخ ثبت : 1402/12/10 18:12:02
- ثبت کننده : مجید صبوری فر
- تعداد بازدید : 43
- تعداد فروش : 0