چکیده :

چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده (از دیدگاه پیتر سنگه) و خلاقیت و نوآوری دبیران دبیرستان ها و مراکز پیش دانشگاهی شهرستان بیجار است. جامعه آماری آن شامل 210 نفر زن و مرد مدارس متوسطه و پیش دانشگاهی سطح شهر بیجار بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 135 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. متغیرهای مستقل این تحقیق سازمان یادگیرنده و مولفه های آن (قابلیت شخصی، آرمان مشترک، مدل های ذهنی، تفکر سیستمی و یادگیری تیمی) و متغیر وابسته خلاقیت و نوآوری می باشد.گردآوری داده ها از پرسش نامه های سازمان یادگیرنده با 28 گویه و پرسش نامه خلاقیت و نوآوری با 18 گویه استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش الفای کرونباخ به ترتیب:91% و 72% بدست آمد. داده های حاصل از پرسش نامه با نرم افزار spss (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون آماری فرضیه ها نشان داد که بین سازمان یادگیرنده و خلاقیت و نوآوری دبیران رابطه مثبت و معنی دار در سطح 99% وجود دارد. همچنین مولفه های یادگیری تیمی و قابلیت شخصی 19% واریانس های خلاقیت و نوآوری را تبیین می کنند. واژگان کلیدی: سازمان یادگیرنده- یادگیری سازمانی- خلاقیت

کلید واژگان :

سازمان یادگیرنده- یادگیری سازمانی- خلاقیت



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک