چکیده :

تلاش محقق در اين پژوهش بر اين است كه بتواند بررسی تأثیر رابطه بین رهبری كارآفرينانه و عملکرد كارآفرينانه با نقش واسطه گری بازاريابی كارآفرينانه در كسب وكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل پرداخته و زمینه برای توسعه مطالعات آينده باشد و به ارائه دهندگان خدمات در كسبوكارهای كوچک و متوسط درزمینه بهبود ارائه خدمات و افزايش عملکرد و بازاريابی كارآفرينانه ياری كننده باشد. جامعه آماری در اين پژوهش؛ شامل تمامی كاركنان، مديران و متخصصان كسب وكارهای كوچک و متوسط در استان اردبیل كه حدوداً 0333 نفر در نظر گرفته شدهاند. با توجه به جدول مورگان حجم نمونه موردنیاز به تعداد 043 نفر برآورد گرديد كه به روش تصادفی ساده جهت جمع آوری دادهها انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. در اين پژوهش و برای آزمون سوالها از روش تحلیل عامل تأيیدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد؛ و برای اجرا منظور از نرمافزار بهره گرفت. نتايج حاكی بر اساس سوال 3؛ رابطه بین رهبری كارآفرينانه بر عملکرد LISREL و SPSS آماری آزمون نیز 33800 محاسبه شده t كارآفرينانه در كسبوكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل برابر 3800 و آماره است. بر اساس سوال 383 ؛ رابطه بین تسهیل گری و عملکرد كارآفرينانه كسبوكارهای كوچک و متوسط استان آزمون نیز .. 8. محاسبه شده است. بر اساس سوال 380 ؛ رابطه بین حمايت گری و عملکرد t اردبیل برابر 38.0 و آماره آزمون نیز .. 8. محاسبه شده است. بر t كارآفرينانه كسبوكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل برابر .. 38 و آماره اساس سوال 380 ؛ رابطه بین هدايتگری و عملکرد كارآفرينانه كسبوكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل برابر آزمون نیز 0800 محاسبه شده است. بر اساس سوال 384 ؛ رابطه بین مربیگری و عملکرد كارآفرينانه t 3800 و آماره آزمون نیز 08.0 محاسبه شده است. بر اساس t كسب وكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل برابر 38.0 و آماره سوال 5؛ رابطه بین رهبری كارآفرينانه و عملکرد كارآفرينانه كسبوكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل برابر .. 38 آزمون نیز .. 08 محاسبه شده است. بر اساس سوال 6؛ رابطه بین بازاريابی كارآفرينانه و عملکرد كارآفرينانه t و آماره آزمون نیز 0800 محاسبه شده است كه نشان t كسبوكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل برابر 3800 و آماره می دهد همبستگی مشاهده شده مطلوب و معنادار است بنابراين سوالات فوق تأيید میگردد. و در آخر بر اساس يافته های تحقیق پیشنهادهای كاربردی به كسبوكارهای كوچک و متوسط استان اردبیل ارائه گردد.

کلید واژگان :

رهبری کارآفرینانه، عملکرد کارآفرینانه، واسطه گری بازرایابی کارآفرینانه، کسب وکارکارهای کوچک و متوسط، استان اردبیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک