چکیده :

هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تبیین اثرگذاری بازارگرایی سبز بواسطه قابلیت نوآوری سبز بر موفقیت در توسعه محصول جدید شرکت¬های تولیدی شهر صنعتی رشت بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوۀ گردآوری داده¬ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 211 شرکت تولیدی شهر صنعتی رشت بود. در این تحقیق بر اساس جدول مورگان، 136 شرکت به روش غیراحتمالی دردسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع¬آوری داده¬ها، ابزار پرسشنامه بین آن¬ها توزیع شد. برای تعیین پایایی سوالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. هم¬چنین از آزمون کولموگروف اسمرینوف جهت تعیین نرمال بودن جامعه استفاده گردید که این آزمون نشان داد تمامی متغیرهای تحقیق از توزیع غیرنرمال برخوردار هستند لذا برای آزمون فرضیه¬های تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بازارگرایی سبز بطور مثبت و معنادار بر قابلیت نوآوری سبز و موفقیت در توسعه محصول جدید شرکت¬های تولیدی اثرگذار هستند. هم¬چنین تاثیر قابلیت نوآوری سبز بر موفقیت در توسعه محصول جدید شرکت¬های تولیدی بطور مثبت و معنادار مشاهده شد. به علاوه یافته¬ها نشان داد که نقش واسطه ای قابلیت نوآوری سبز در ارتباط بین بازارگرایی سبز با موفقیت در توسعه محصول جدید شرکت¬ها مثبت و معنادار است.

کلید واژگان :

بازارگرایی سبز، نوآوری سبز و موفقیت در توسعه محصول جدید.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک