چکیده :

گسترش فرايند فناوري اطلاعات و ارتباطات، منجر به تحوّل و دگرگوني در ابعاد مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي شده است. ويژگي¬هاي جامعه شبكه¬اي همچون اقتصاد، اطلاعاتي، فرهنگ مجازي و كاهش اهميّت زمان و مكان در تعاملات اجتماعي، ويژگي متمايز به هزاره سوم بخشيده است كه اصل بنيادين آن اهميّت محوري فرد در عرصه فعاليّت هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي با بهره گيري از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي است. گسترش راه¬های ارتباطی و رشد کافی نت¬ها و کلوپ¬های مختلف در منطقه و رشد شهرنشینی از پدیده¬های هستند که به تغییرات عمده¬ای در ارزش¬ها و نگرش¬ها و شیوه¬های زندگی افراد منجر گشته و تغییرات هویّتی، بویژه در دانش¬آموزان و جوانان ایجاد کرده است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تبيين هويّت ملی دانش آموزان در ارتباط با آسیب های فضای مجازی در پساکرونا بود. روش پژوهش کیفی و به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه باز از افراد متخصص در امر آموزش و مشاوره دانش آموزان متوسطه اول انجام شد. برای این منظور ضمن بررسی نظرات جامعه شناختی فناوری اطلاعات، عوامل موثر بر هویّت فرهنگی دانش آموزان و پدیده اعتیاد به اینترنت، ابعاد شناختی و ارزشی هویّت، اینترنت و هویّت نوجوانان در مدارس، شناسایی شد و در پایان مدل هویت ملی دانش آموزان در ارتباط با آسیب¬های فضای مجازی در پساکرونا ارائه شد. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی در جهت بهبود آموزش و ارتقای کیفی محتوای برنامه درسی به هویّت در راستای علمی و کاربردی و توجّه بیشتر به آسیب-های اینترنتی بین دانش آموزان در پسا کرونا ارائه مي¬شود.

کلید واژگان :

فضای مجازی، هویّت دانش آموزان، فرهنگ، نظام آموزشی، پسا کرونا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک