گسترش فرايند فناوري اطلاعات و ارتباطات، منجر به تحوّل و دگرگوني در ابعاد مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي شده است. ويژگي¬هاي جامعه شبكه¬اي همچون اقتصاد، اطلاعاتي، فرهنگ مجازي و كاهش اهميّت زمان و مكان در تعاملات اجتماعي، ويژگي متمايز به هزاره سوم بخشيده است كه اصل بنيادين آن اهميّت محوري فرد در عرصه فعاليّت هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي با بهره گيري از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي است. گسترش راه¬های ارتباطی و رشد کافی نت¬ها و کلوپ¬های مختلف در منطقه و رشد شهرنشینی از پدیده¬های هستند که به تغییرات عمده¬ای در ارزش¬ها و نگرش¬ها و شیوه¬های زندگی افراد منجر گشته و تغییرات هویّتی، بویژه در دانش¬آموزان و جوانان ایجاد کرده است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تبيين هويّت ملی دانش آموزان در ارتباط با آسیب های فضای مجازی در پساکرونا بود. روش پژوهش کیفی و به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه باز از افراد متخصص در امر آموزش و مشاوره دانش آموزان متوسطه اول انجام شد. برای این منظور ضمن بررسی نظرات جامعه شناختی فناوری اطلاعات، عوامل موثر بر هویّت فرهنگی دانش آموزان و پدیده اعتیاد به اینترنت، ابعاد شناختی و ارزشی هویّت، اینترنت و هویّت نوجوانان در مدارس، شناسایی شد و در پایان مدل هویت ملی دانش آموزان در ارتباط با آسیب¬های فضای مجازی در پساکرونا ارائه شد. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی در جهت بهبود آموزش و ارتقای کیفی محتوای برنامه درسی به هویّت در راستای علمی و کاربردی و توجّه بیشتر به آسیب-های اینترنتی بین دانش آموزان در پسا کرونا ارائه مي¬شود.
کلید واژگان :فضای مجازی، هویّت دانش آموزان، فرهنگ، نظام آموزشی، پسا کرونا
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6173337983228256
- سال انتشار : 1403
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین همایش بین المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید
- برگزار کنندگان : دانشگاه شهید رجایی تهران
- تاریخ ثبت : 1403/09/15 09:53:52
- ثبت کننده : محمدباقر فرقانی اوزرودی
- تعداد بازدید : 11
- تعداد فروش : 0