چکیده :

یکی از معیارهای اندازهگیری عملکرد بنگاه رشد اشتغال بنگاه میباشد. بررسی ادبیات موجود نشان دهنده آن است که رشد اشتغال بنگاه تحت تاثیر عوامل مربوط به بنگاه (سن، اندازه، مالکیت و ..)، عوامل مربوط به کارآفرین )توانایی، نوآوری و ...( و عوامل بیرونی (مکان و مشوقهای دولتی و ...) میباشد. در این میان، مکان به عنوان یکی از عوامل بیرونی میتواند نقش موثری بر رشد بنگاه داشته باشد، به گونهای که انتخاب مکان مناسب برای بنگاه میتواند بر رشد اشتغال، کیفیت محصول، قیمت و سودآوری بنگاه تاثیر گذار باشد. ادبیات نظری و تجربی موجود دراین حوزه نیز نمایانگر تاثیر مکان بر رشد فعالیتهای بنگاه و همچنین اشتغال بنگاه است.بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مکان بر رشد اشتغال بنگاهها طی سالهای 1384- 1390 طراحی شده است. به منظور ارزیابی اثر مکان بر رشد اشتغال بنگاه، سه دسته متغیرهای ویژگیهای بنگاه (شامل سن، اندازه، مالکیت و نسبت سرمایه به نیروی کار(، ویژگیهای مکان ) استقرار یا عدم استقرار در شهرکهای صنعتی، استقرار در مکانهایی با وجود مشوقهای دولتی، استقرار در شهرها با جمعیت زیاد( و ویژگیهای صنعت (صنایع عمده در استان) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مکان یکی از عوامل موثر بر رشد اشتغال بنگاهها به شمار میرود.

کلید واژگان :

رشد اشتغال، مکان، ویژگیهای بنگاه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک