چکیده :

مقدمه: ادبيات رسانه‌اي ورزش، ‌شايد شفاهي‌تر و قاعده‌گريزتر از ادبيات ساير زمینه ها باشد. چنين ادبياتي هرچند ذائقه عاميانه مخاطبان ساده‌پسند را راضي و احساسات هوادارانه آنان را تهييج و ارضا مي‌كند اما در مقابل، اين طيف را از ارتقاي سواد رسانه‌اي باز مي‌دارد (محمدزاده، 1391). بي‌اعتنايي به چراها و تمركز بر چگونگي‌ها، حادثه‌گرايي افراطي از جمله مواردی است که در ادبیات مصاحبه کنندگان ورزش بیشتر وجود دارد (تیموری و خیابانی، 1391). مصاحبه های مربیان جزو تیرهای اصلی صفحه اول روزنامه های ورزشی است. رسانه محلی برای تبلیغ و ایجاد پرستیژ اجتماعی برای مدیران، مربیان، بازیکنان و حتی داوران باشد (حسینی، 1392). تحلیل محتوا و سنجش عوامل موثر بر محتوای کلامی مربیان می-تواند ما را در ارتباط نزدیک با ساختار ادبیات رسانه¬ای در فوتبال کشور قرار دهد. مطالعات محدودی تا کنون در این زمینه صورت گرفته است. بارزترین مطالعه مربوط به تیموری و خیابانی (1391) در تحلیل محتوای ساختار واژگانی مربیان در لیگ نهم فوتبال کشور می¬باشد. به دلیل مبانی محدود در این زمینه لازم است پژوهش¬های پیش رو ابتدا به صورت کیفی به واکاوی این زمینه بپردازند. بنابراین در این پژوهش محقق درصدد آن است تا به شناسایی و سنجش کیفی ساختار عوامل موثر بر محتوای کلامی و ادبیات رسانه¬ای مربیان لیگ برتر فوتبال کشور بپردازد. روش¬شناسی پژوهش: روش تحقیق از نوع مطالعات کیفی می¬باشد. جامعه آماری شما صاحب¬نظران در زمینه ادبیات رسانه¬ای ورزش است که به روش هدفمند نمونه¬ای شامل 20 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش رونوشت مصاحبه محقق¬ساخته¬ای بود که روایی آن توسط متخصصان در سطح مناسبی ارزیابی شد. مقیاس سنجش در رونوشت شامل دو مقیاس ضریت اثر (1-10) و درصد اهمیت در مجموع شاخص (؟%) بود. طراحی مدل با توجه با مطالعات و مبانی موجود و ساختار عوامل شناسایی شده انجام گرفت. یافته¬های پژوهش: یافته¬های پژوهش نشان داد که از دیدگاه متخصصان سه عامل اصلی عوامل رقابتی، عوامل رسانه¬ای و شخصیت مربی به ترتیب با ضرایب 49/7، 50/6 و 55/8 و درصد اهمیت 16/29، 67/24 و 17/46 بر محتوای ادبیات کلامی مربیان تاثیرگذار است. همچنین براساس یافته¬ها جو بازی (21/7 و 87/35) در عوامل رقابتی؛ روانشناختی (78/7 و 62/47) در عامل شخصیت مربی و جو رسانه¬ای (01/9 و 03/22) در عوامل راسانه¬ای بیشتر میزان اهمیت و درصد (میانگین مجموع) را دارند. بحث و نتیجه¬گیری در تفسیر یافته¬ها باید گفت که مداخله لازم جهت سالم سازی ادبیات رسانه¬ای حاکم بر لیگ فوتبال کشور باید ابتدا بر وضعیت حین برگزاری بازی¬ها و جو مصاحبه¬ها قبل از بازی صورت گیرد. علاوه براین از آنجا که عامل شخصیت مربی بیشترین اثر به خود اختصاص داده است لازم در بکارگیری مربیان و سرمربیان به حرفه¬ای بودن شخصیت آن¬ها نیز توجه شود. گزینش¬های مربیان خارجی و آموزش¬های مناسب در تربیت مربیان داخلی می¬تواند تا حد زیادی بارمثبت به جو رسانه¬ای لیگ فوتبال کشور القاء کند. با توجه به ساختار عامل¬ها تا حد زیادی مشخص است که عوامل رقابتی بیشتر قابل کنترل و بهبود هستند و نظام مدیریت فوتبال کشور اقدامات خود بیشتر باید بر این عوامل اعمال کند.

کلید واژگان :

محتوای کلامی، مربیان فوتبال، لیگ فوتبال، الگوی کیفی.



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک