چکیده :

پژوهش حاضر به بررسي و مقايسه سلامت رواني و مؤلفه هاي آن و برخي مؤلفه هاي هوش هيجاني در دانش آموزان دختر و پسر ورزشكار و غير ورزشكار مقطع راهنمايي مي پردازد. به اين منظور تعداد 100 نفر( 50 دختر ، 50 پسر) با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از مدارس راهنمايي شهر فاروج انتخاب و به طور مساوي در چهار گروه (دختر ورزشكار/غير ورزشكار، پسر ورزشكار/غير ورزشكار) قرار گرفتند و پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ و هيلر (1979) و آزمون هوش هيجاني بار- اُن (1980) را كامل كردند. براي تحليل داده از تحليل واريانس يكراهه (ANOVA) و آزمون تعقيبي توكي (HSD) استفاده شد. نتايج نشان داد كه تفاوت معناداري ميان ورزشكاران و غير ورزشكاران در علائم جسماني، علائم اضطرابي و اختلال خواب، ، كاركرد اجتماعي ، افسردگي و سلامت رواني كل وجود دارد به گونه اي كه شيوع اين علائم در غير ورزشكاران بالاتر از ورزشكاران است. تفاوت ورزشكاران و غير ورزشكاران در تحمل فشار رواني، عزت نفس، كنترل تكانش، انعطاف پذيري و خود ابرازي نيز معنادار بود و ورزشكاران وضعيت مطلوبتري داشتند. تفاوت پسران و دختران ورزشكار در علائم اضطرابي و اختلال خواب،، افسردگي ، سلامت رواني، تحمل فشار رواني و خود ابرازي معنادار بود. دختران ورزشكار در افسردگي نمرات بالاتر و در علائم اضطرابي نمرات كمتري گرفتند و بطور كلي سلامت رواني بيشتري داشتند. نمرات پسران ورزشكار در خود ابرازي بالاتر از دختران ورزشكار بود.

کلید واژگان :

سلامت رواني، هوش هيجاني، اضطراب، افسردگي، خودابرازي، ورزشكار، غير ورزشكار



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک