چکیده :

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات منتخب هوازی بر بهبود مهارتهای روانی در کودکان دارای اختلال رفتاری بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع علی مقایسه ای و از نظر هدف کاربردی است، که به شکل میدانی انجام شده است. بدین منظور132 نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی 7 تا 13 بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس در دو گروه تجربی80 نفر و کنترل نفر 52 به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نسخه سوم ابزار ارزیابی مهارت روانی اُتاوا (OMSAT-3) با سه زیر مقیاس مهارتهای بنیادی،مهارتهای روانی- تنی، مهارتهای شناختی و مقیاس های درجه بندی کانرز در زمره پرسشنامه های معتبر مورد استفاده در دنیا ، جهت سنجش مشکلات رفتاری کودکان ، قرار دارند. برای تجزیه و تحلیل از تحلیل واریانس آناوا استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد، تاثیر تمرینات منتخب هوازی بر بهبود مهارتهای روانی در کودکان دارای اختلال رفتاری تاثیر معنی داری دارد (05/0P<). نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد ، گروهی که تمرین هوازی انجام داده اند حداقل در یکی از اختلالات رفتاری دچار بهبودی شده اندو علت این بهبودی را می توان به تغییرات فیزیولوژیکی نسبت داد. آنچه که مشخص است اینکه نمونه آماری توانسته از تمرینات هوازی تاثیر بپذیرد مهارتهای روانی آنها بهبود پیدا کند.

کلید واژگان :

مهارتهای روانی ، اختلال رفتاری، کودکان، تمرینات منتخب هوازی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک