فیلم به عنوان یکی از اثربخشترین رسانههای عصر حاضر، در لایههای مختلف زندگی بشر امروز حضوری چشمگیر داشته و معمولا با تکنیکهایی مانند جلوههای ویژه یا پویانمایی (انیمیشن) انتقالدهندۀ مفاهیم مورد نظر از سوی سازندگان آن است. پرداختن به هر موضوع در فیلمها به نوعی نشانگر جایگاه و نقش آن موضوع در سطح جامعه و زندگی مردم است و میتواند بازتابی از افکار مردم جامعه نسبت به سوژۀ مورد نظر باشد. این امر در فیلمها و برنامههای کودکان اهمیت ویژهای دارد. چراکه، کودکان ارتباط بیشتر و قویتری با برنامههای تلویزیونی برقرار میکنند و نشانههای بصری تأثیر عمیقی در ذهن و شناخت آنها از پیرامون خواهد داشت. این پژوهش در پی آن است که از دیدگاه نشانهشناختی وضعیت عناصر کتاب، کتابداران و کتابخانهها را در فیلمهای سینمایی و انیمیشنهای کودک و نوجوان مورد بررسی قرار دهد. برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی با استفاده از سیاهه وارسی و تحلیل نشانهشناسی استفاده شده است. رویکرد پژوهش کمّی بوده و با استفاده از روش پیمایشی و با ابزار سیاهه وارسی انجام شده است. جامعه این پژوهش را فیلمهای سینمایی و انیمیشنهای کودک خارجی تشکیل میدهد که در آنها عناصر مورد نظر یعنی کتاب، کتابداران و کتابخانهها حضور دارند. برای شناسایی انیمیشنها و فیلمها از پایگاه بینالمللی فیلم (آیاِمدیبی) استفاده شده است.
کلید واژگان :فیلم؛ انیمیشن؛ کتابخانه؛ کتاب؛ کتابدار؛ کودک و نوجوان؛ رسانههای دیداری و شنیداری.
ارزش ریالی : 200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 7148644598964062
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : چکیده مقاله پذیرفته شده در کنفرانس ها(فایل کامل مقاله بارگزاری گردد)
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : همايش دوسالانة ادبيات كودك و مطالعات كودكي: کودک، ادبيات و لذتهای خواندن.
- برگزار کنندگان : شورای کتاب کودک
- تاریخ ثبت : 1395/11/19 09:09:49
- ثبت کننده : نامشخص
- تعداد بازدید : 289
- تعداد فروش : 1