چکیده :

در جهان اطلاعات محور کنونی، مدیریت دانش نقش مهمی را در روستاها و جامعه ایفا می کند، چرا که به کارگيري این مفهوم، روستاها را قادر می سازد تا از امتيازهاي فكری خود بهره بيشتري ببرند. در واقع، مدیریت دانش را می توان نظامی دانست، که مستلزم تخصص ویژه اي است و این تخصص در اغلب روستاها یافت نمی شود. از طرفی امروزه با توجه به رقابتی که در بين روستاها و جوامع مختلف وجود دارد و همچنين حرکت به سوي جهانی فناورانه و تكنولوژیک، کسانی برنده بازي هستند، که بتوانند تخصص و دانش خود را به شكلی خلاقانه و کارآفرینانه، در همه عرصه ها به کار گيرند و این امري است که مدیریت دانش می تواند به آن سمت و سو داده و در ایجاد آن نقش ایفا کند. هدف از اين پژوهش، تعيين رابطه مديريت دانش و کارآفرينی روستایی است. در اين تحقيق ابتدا با مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری پژوهش تهيه و سپس از طريق پرسشنامه و با روش توصيفی پيمايشی، با هدف کاربردی، اطلاعات جمع آوری شد. جامعه ی آماری پژوهش را 200 نفر از روستائیان کارآفرین در بخش بالا خیابان لیتگو آمل- مازندران تشکيل می دادند که از ميان آنان پرسشنامه 56 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شده اند، قابل بررسی بود. تجزيه و تحليل داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از ضريب همبستگی پيرسون به وسيله ی نرم افزار spss ، نشان داد که ابعاد مديريت دانش، با ابعاد کارافرينی روستایی، رابطه ای مثبت و معناداری دارد (p<=0.05).

کلید واژگان :

مدیریت دانش، کارآفرینی روستایی، بخش بالا خیابان لیتگو آمل



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک