چکیده :

هدف از پژوهش حاضر به اثربخشی معنویت بر هوش و خلاقیت دانش آموزان دوره ی ابتدایی می باشد روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردي است و ازلحاظ دسته‌بندي در زمره تحقيقات توصيفي- همبستگي قرارگرفته است جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 1403-1402 می باشند . . نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه هستند که به روش نمونه¬گیری ساده از میان کلیه دانش آموزان انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش ویک گروه گواه گمارش شده¬اند.که 20 نفر از دانش آموزان در گروه آزمایش1( هوش) و20دیگر در گروه آزمایش 2 (خلاقیت) دریافت نمودند. و20 نفر گروه گواه معنویت می باشد .طبق نتايج حاصل، مقدار F گزارش شده برابر 6.41 است که در سطح 0.01P≤ معنادار بوده و تفاوت ميان دو گروه در متغيرهای معنویت بر هوش و خلاقیت دانش آموزان دوره ی ابتدایی ارتباط معنادار مي باشد. با توجه به افزایش نمره (6.56 نمره) در پس آزمون گروه آزمایش، می توان گفت، آموزش معنویت بر هوش و خلاقیت دانش آموزان دوره ی ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد. قابل ذکر است در مقابل افزایش نمره در پس آزمون گروه آزمایش، در گروه گواه افزایش نمره1.11 نمره ای حاصل شده است. ضمنا، ضریب اتا برابر 0.91 است که رقم قابل قبولی است.

کلید واژگان :

هوش ، معنویت ، خلاقیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک