چکیده :

مقدمه: دانش آموزان به علت اینکه آینده سازان جامعه هستند و از منابع انسانی هر جامعه محسوب می شوند و همچنین نقش ویژ های در انتقال مفاهیم بهداشتی، حفظ و ارتقای بهداشت دارند، از اهمیت خاصی برخوردارند. هدف: هدف از این مطالعه بررسی سواد بهداشتی و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی شهر تهران می باشد. مواد و رو شها: در این مطالعه مقطعی كلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم مدارس ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی ۹۲ - ۹۱ به روش خوشه ای سیستماتیک انتخاب شدند و از نظر سواد بهداشتی )آگاهی، نگرش و عملکرد( وضعیت سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود كه بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمون هها قرار گرفت برای آنالیز داده ها از نر مافزار SPSS نسخه ۱۶ استفاده شد. یافت هها: میانگین امتیاز آگاهی ۵۴۱۳ / ۰ ± ۵۳ / ۱۴ که ۸/ ۲۰ % آگاهی خوب، ۲/ ۵۴ % آگاهی متوسطی داشتند. میانگین امتیاز نگرش ۶۴۰۹ / ۰ ± ۷۶ / ۱۸ که ۳/ ۱۴% نگرش مثبت و ۷/ ۳۶ % نگرش متوسط داشتند. میانگین امتیاز عملکرد ۴۹۶۲ / ۰ ± ۷۷ / ۱۷ که ۳/ ۸% عملکرد خوب و ۹/ ۴۷ % عملکرد متوسطی داشتند. ارتباط معنادار و معكوسی بین بعد خانوار با امتیاز آگاهی ) 00 1 / P< ۰ ( و عملكرد ) 05/ P< ۰ ( دانش آموزان گزارش شد همچنین میزان تحصیلات والدین اثر معن یدار و مستقیمی بر نگرش مثبت گروه هدف داشت. بحث و نتیجه گیری: آگاهی و نگرش متوسطی در میان دانش آموزان چهارم ابتدایی منطقه شرق تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان دیده شده و با افزایش تحصیلات والدین میزان نگرش مثبت دانش آموزان افزایش می یافت. از آنجایی که دانش آموزان مهم ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مراقبین بهداشت ذکر کردند، به نظر می رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت

کلید واژگان :

آگاهی، بهداشت دهان و دندان، دانش آموزان، عملكرد، نگرش.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک