چکیده :

هدف این پژوهش ارائه مؤلفه¬های مؤثر در زنجیرۀ تقاضاست تا با شناسایی این مؤلفه¬ها و تعیین میزان اهمیت آنها، سازمان را در کسب سطوح بالای عملکردی یاری رساند. ایدۀ اصلی این مقاله بر آن است که مؤثرترین مؤلفه¬ها در زنجیرۀ تقاضا چیست و چگونه بر عملکرد سازمان تأثيرگذارند؟ در این پژوهش از مؤلفه¬های بازاریابی استفاده شد. تحلیلها با استفاده از آمار استنباطی و تاپسیس انجام گرفته است. نتايج حاكي از آن است که دو مؤلفۀ قیمت و فرآيند در چرخه زنجیرۀ تقاضا تأثيرگذار هستند و نشان¬دهندۀ این است که مباحث پیش بینی تقاضا و تشخیص نیازها و خواسته¬های مصرف کنندگان و در نظر گرفتن وضعیت جمعیتی مشتریان و همچنین در نظر گرفتن جلب رضایت مشتریان و مباحث قیمت محصولات و قیمتهای رقبای بازار و ارائه قیمتهای فصلی و دوره¬ای و تخفیفات ویژه به مشتریان از موارد تأثيرگذار بر روند عملکرد زنجیرۀ تقاضای سازمانها می¬تواند باشد.

کلید واژگان :

زنجیرۀ تأمين، زنجیرۀ تقاضا، مدیریت زنجیرۀ تقاضا، بهینه سازی زنجیرۀ تقاضا



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک