معیار گذراندن موفقیت آمیز هر دوره تحصیلی به ویژه در دانشکده های کشاورزی کسب دانش، ارتقای نگرش و مهارتهای علمی و عملی لازم میباشد. یکی از واحدهای درسی که میتواند این سه بعد را محقق سازد، دوره کارآموزی است، اما تبیین و ارزیابی انگیزه دانشجویان نسبت به گذراندن دوره کارآموزی موضوع بسیار مهمی است که بر پایه آن میتوان برنامهریزیهای مناسب را در راستای بهبود دوره کارآموزی اعمال کرد تا در نهایت دانشجو در هر سه بعد یاد شده رشد یابد. هدف از اجرای این پژوهش بررسی و ارزیابی انگیزه دانشجویان کارشناسی رشته کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به گذراندن دوره کارآموزی میباشد. جامعه آماری این بررسی را دانشجویان سال چهارم دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز (233 =N) تشکیل دادند که دوره کارآموزی خود را گذرانده بودند. حجم نمونه آماری بنا بر جدول مورگان 144 نفر برآورد شد که برای افزایش اعتبار دادهها حجم نمونه به 148 نفر افزایش یافت. این دانشجویان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه پرسشنامه بود که روایی شکلی آن توسط صاحبنظران دانشگاهی تأیید و برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد که آلفای کرونباخ آن 83/0 =α به دست آمد. یافتهها نشان داد که انگیزه دانشجویان در چهار عامل بنام های انگیزههای زیستی، هویتی، کامرانی و آرمانی خلاصه می شوند. همچنین، انگیزه¬های آرمانی، زیستی، کامرانی و هویتی به ترتیب بیشترین میانگین را کسب کردهاند. در ضمن، سه گرایش صنایع غذایی، گیاهپزشکی و ماشین های کشاورزی بالاترین میانگین انگیزه را در چهار سطح داشتهاند.
کلید واژگان :کارآموزی کشاورزی، انگیزه دانشجویان، سطوح انگیزشی، آموزش کشاورزی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک