چکیده :

توانمندسازي در سازمان قابليتي است كه فرصت تصميم¬گيري را از راه گسترده كردن حيطه اختيارات فراهم مي آورد و باعث شكسته شدن سلسله¬مراتب سنتي ساختارهاي سازمان مي گردد. در بين ابعاد مختلف توانمندسازي، بُعد روان شناختي آن نيز مورد توجه محققان طي سال هاي گذشته بوده است. یکی از عوامل موثر بر توانمندسازی روان-شناختی، تسهیم دانش می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه ميان توانمندسازی روان¬شناختی و تسهیم دانش كاركنان مي باشد. روش این پژوهش از نظر نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، روش توصیفی- پیمایشی و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماري اين تحقيق، 387 نفر از كاركنان آموزش و پرورش استان مازندران مي باشند، كه 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب، و برای جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي استاندارد استفاده شده، و تجزيه و تحليل داده ها بوسيله نرم افزارهاي SPSS و LISREL انجام شده است. یافته ها نشان مي دهد که رابطه¬ی بین توانمندسازی روان شناختی و همه ابعاد تسهیم دانش ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. با توجه به نتایج مشاهده شده، تسهیم دانش عاملی است بسیار قوی، که منجر به توانمندسازی روانی کارکنان می شود.

کلید واژگان :

توانمندسازی روان شناختی، تسهم دانش، سازمان، مدیریت دانش



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک