چکیده :

كارآفريني انديشه و فرآيندي است كه يك فرد يا گروه از طريق آن، ايده يا فرصت جديد را شناسايي كرده و به صورت موفقيت آميزي مورد بهره برداري قرار مي دهند. دانشگاه ها نیز در مقام توليدكنندة دانش و نهاد انتشار آن، نقش گسترده تري را در نوآوري صنعتي ايفاء مي كنند. ظهور دانشگاه كارآفرين در واقع پاسخي به اهميت روزافزون دانش در نظام ملي و منطقه اي نوآوري و ادراك جديد از دانشگاه است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین و بررسی وضعیت ظرفیت کارآفرینانه دانشگاه های استان مازندران می باشد. جامعه آماري اين تحقيق، پنج دانشگاه منتخب در استان مازندران مي باشند، كه 92 نفر از متخصصین و مسئولین به عنوان نمونه انتخاب گردید، و برای جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي استاندارد استفاده، و تجزيه و تحليل داده ها به وسيله نرم افزارهاي SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد، کلیت مدل ارائه شده با مقادیر شاخص¬های برازش (0.067=RMSEA و 0.95=NFI و 0.92=GFI)، مورد تایید است. هم¬چنین نتایج آزمون T-student نشان داد ظرفیت کارآفرینی و ابعاد وابسته به آن در دانشگاه های مورد مطالعه در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

کلید واژگان :

ظرفیت کارآفرینی، دانشگاه های استان مازندران، نوآوری، آموزش عالی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک