یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالي كشور، پرورش نيروي انساني متخصص و مورد نياز جامعه است و با توجه به روند افزايش جمعيت و تقاضا براي ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي از يكسو و مشكلات اقتصادي دولت از سوي ديگر، مسأله «كارآفريني» اهميت ويژهاي يافته است؛ در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی و ارزیابی قابلیت های کارآفرینی (ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت ،کنترل درونی، میل به استقلال و خلاقیت) دانشجویان دانشگاه پیام نورشکل گرفته است که در آن از 450 نفر از دانشجویان این دانشگاه در تهران خواسته شد تا به سوال های پرسشنامه ای با ضریب آلفای کرونباخ89/0 و شیوه لیکرت پاسخ گویند. نتایج مطالعه نشان می دهد که : میان خلاقیت و استقلال طلبی دانشجویان و تمایل آن ها به کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد؛ ريسک پذيري در دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن و در مقابل کانون کنترل دروني و استقلال طلبي در دانشجویان زن بطور معنیداری از دانشجویان مرد بیشتر است؛ انگیزه پیشرفت، کانون کنترل دروني و استقلال طلبي در دانشجویان علوم پایه و مهندسی بطور معنیداری بیشتر از دانشجویان علوم انسانی و خلاقيت در دانشجویان غیرشاغل بطور معنیداری بیشتر از دانشجویان شاغل میباشد. کانون کنترل دروني و انگیزه پیشرفت در دانشجویانی که دوره آموزشي کارآفريني گذراندهاند بطور معنیداری بیشتر از دانشجویانی است که دوره آموزشي کارآفريني را نگذراندهاند و فعالیت های آموزشی دانشگاه با مولفه های خلاقیت و انگیزه پیشرفت مرتبط می باشد.
کلید واژگان :دانشگاه پیام نور،کارآفرینی، ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت ،کنترل درونی، میل به استقلال و خلاقیت
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک