چکیده :

فورج داغ پره کمپرسور موتورهاي توربين گازي به علت پيچيدگي هاي خاص مکانيکي و متالورژيکي نياز به مطالعه عددي و تجربي دارد. در اين تحقيق، فرايند فورج داغ يک نوع پره کمپرسور موتور توربيني گازي هوايي از جنس آلياژ تيتانيم با استفاده از روش المان محدود تحليل شده است و سپس بصورت عملي اجرا گرديده است. براي شبيه سازي عددي فرايند، ابتدا رفتار مکانيکي آلياژ بررسي و مدل مناسب براي تحليل فرايند مشخص شده است و سپس شرايط مرزي اصطکاکي با استفاده از آزمايش رينگ استخراج گرديده است. با شبيه سازي س بعدي فرايند، مواردي از قبيل جريان مواد و پر شدن حفره قالب، توزيع کرنش و دما، تناژ لازم فرايند و تغييرات نيروهاي جانبي اعمال شده به قالب بررسي شده است. در گام بعدي مطابق شرايط شبيه سازي، فرايند بصورت تجربي اجرا شده است و نتايج عملي با نتايج شبيه سازي فرايند مقايسه شده است. نتايج حاکي از موفقيت آميز بودن فرايند است و مقايسه نتايج تجربي با نتايج شبيه سازي نشان مي دهد که شبيه سازي فرايند توانايي پيش بيني قابل قبول پارامترهاي فرايند را دارد.

کلید واژگان :

فورج داغ، پره کمپرسور، المان محدود، آلياژ Ti-6Al-4V



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک