مقدمه: در سطح جهان، نظام علم اغلب کشورها در پاسخ گویی به نیاز فزاینده اجتماعی و اقتصادی به دانش و فن آوری در حال تغییر و تحول هستند. نظریه دانشگاه کارآفرین یکی از مدلهای مطرح شده برای تبیین چهره جدید و متحول شدهی دانشگاهها است. در واقع هدف از پژوهش حاضر تبیین ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و مؤلفههاي آن در دانشگاه علوم پزشكي بابل از طریق روش تحليل فازي است. روشها: پژوهش توصیفی است. جامعه آماري اين تحقيق شامل اساتید، متخصصین كارآفريني دانشگاهي و مسؤولین دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1392 بود. در تحقیق حاضر، پرسشنامه دانشگاه کارآفرین گیب پس ازتایید روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت، به منظور تجزيه و تحليل دادهها از روش تحليل فازي استفاده شد. نتايج: ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه، شامل: مؤلفههای چشمانداز، مأموريت و استراتژي دانشگاه، حاكميت و ادارهی دانشگاه، ساختار و طرح سازماني، چندرشتهاي، فرارشتهاي، قدرت نفوذ و استفاده از منابع متنوع، مديريت ذينفعان و ارزشهاي جامعه، دانشآموختگان، انتقال دانش، مركز رُشد، تأمين مالي مخاطرات در شركتهاي مشتق از دانشگاه، بينالملليسازي، و در نهایت، آموزش كارآفرينانه، در سطح نامناسبی قرار دارند. نتيجهگيري: در مسیر تبدیل شدن دانشگاهها به یک دانشگاه کارآفرین به خصوص در دانشگاههای علوم پزشکی، لازم است که آنها در ابعاد ساختاری، مدیریتی و فرهنگی خود را متحول ساخته و با گسترش زیرساختهای مورد نیاز، زمینه را برای ایفای کارکردهای جدید فراهم سازند.
کلید واژگان :فرهنگ کارآفرینانه، کارآفرینی، دانشگاه، ظرفیت کارآفرینانه
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 1143854502893762
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI با 4>IF>
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
- IF مجله : دارای ضریب تاثیر مثبت و بالا
- ISSN : 1608-9359
- تاریخ ثبت : 1394/05/12 00:20:28
- ثبت کننده : حسین صمدی میارکلائی
- تعداد بازدید : 334
- تعداد فروش : 0