چکیده :

مقاله حاضر مدلي بر مبناي نظریه مجموعه¬ فازي براي تعيين نمره مدیریت دانش در سازمان ارائه می‌کند؛ اين مدل پنج مرحله دارد. در اولين مرحله، متغيرهاي ورودي و خروجي مدل براساس نظریه‌های موجود به‌دست مي¬آيند. ورودی‌های اين مدل عبارتند از: کسب دانش، ثبت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، و کاربرد دانش و خروجي آن عبارت است از نمره مدیریت دانش سازمان. در مرحله دوم، ورودي¬ها و خروجي¬ها پس از افرازبندي، به اعداد فازي تبديل مي¬شوند. در مرحله سوم، قوانين استنتاج كه به‌صورت قوانين اگر- آنگاه هستند براساس ادبيات موضوع و نظرات افراد خبره تدوين مي¬گردد. در مرحله چهارم، فازي‌زدائي انجام مي¬گيرد و در مرحله پنجم، مدل طراحي‌شده آزمون مي¬شود. نتیجه‌ آزمون مدل نشان مي¬دهد كه مدل ارائه‌شده از اعتبار بالايي برخوردار است. در نهايت، با استفاده از مدل طراحي‌شده، نمره مدیریت دانش براي صنایع تبریز کار محاسبه شده است. جامعه آماری این تحقیق را 50 نفر از کارکنان این سازمان تشکیل می¬دهد. به‌دلیل محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه مورد پیمایش قرار گرفته است. به‌منظور گردآوري داده¬ها از اعضاي جامعه آماري نیز از پرسشنامه استفاده شده است که روايي و پايايي آن مورد سنجش و تأييد قرار گرفته است. نتايج حاصل‌شده نشان داد كه نمره مدیریت دانش در صنایع تبریز کار با درجه عضویت 924/0 در حد متوسط و با 076/0 در حد زیاد است.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، نظام خبره، مجموعه فازی، کسب دانش، ثبت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک