چکیده :

ارزيابي و رتبه بندي مكان مناسب احداث فروشگاه هاي زنجيره اي موجب كاهش هزينه ها ي ترد د درون شهري ، صرفه جويي در زمان خريد شهروندان و كاهش حجم ترافيك مي شود. يكي از مشكلا ت توس عة فروشگا ه ها ي زنجيره اي، نبود مكان هاي مناسب براي دسترسي سريع به ديگر خدمات شهري و فعاليت هاي مكمل است. هدف از اين پژوهش بررسي وضعيت نقاط انتخاب شده براي احداث فروشگاه هاي زنجيره اي در منطقة 3 شه ر رش ت، ب ا است. روش بررسي اين پژوهش مبتني بر رويكرد توصيف ي - تحليل ي TOPSIS-AHP استفاده از مدل هاي تلفيقي است و در جمع آوري اطلاعات مورد نياز از روش كتابخانه اي استفاده شده است. در اين پژوهش، ابتدا در چارچو ب Expert با استفاد ه از نر م اف زار (Pirewise) و از طريق مقايسه هاي زوج ي (Delphi) از روش دلفي ،AHP مدل نظر متخصصان دربارة ارجحيت و اولويت معيارها ارزيابي ش د. بر اي ن اسا س 11 شاخ ص (فاصله از Choice فروشگاه هاي زنجيره اي موجود، فاصله از بازار و مركز، فاصله از پاركينگ، تراكم جمعيتي، تراكم ساختماني، فاصله از ميدان هاي اصلي، فاصله از معابر اصلي و فرعي شهر، وجود اراضي باير و فضاهاي مناسب احداثي، ارتفاع از سط ح دريا و شيب زمين) انتخاب شد. بر مبناي اين معيارها 15 نقطه در منطقة 3 شهر رش ت مشخ ص گردي د و از 15 5 نقطه (ميدان گيل، ميدان جانبازان، ساغري سازان، كوي قدس، كوي امام رض ا) به ، نقطة پيشنهادي در منطقة 3 علت نداشتن معيارهاي لازم حذف شدند. در نهايت 10 نقطه براي انتخاب مكا ن بهين ة استقرا ر فروشگا ه هاي زنجيره اي در منطقة 3 انتخاب شدند. بر اساس يافته هاي به دست آمده، در اين پژوهش شهرك ولي عصر ب ا ب ه دس ت آوردن رتب ة اول و امتيا ز نهاي ي 0/615 ) بهترين نقطه از ميان نقاط انتخابي است. رتبه بندي اولويت ها بيانگر آن است ك ه شهر ك ول ي عص ر ب ا ) داشتن بيشترين امتياز، مناسب ترين مكان است و شالكو با كسب كمترين امتياز، مكان چندان مناسبي براي احداث فروشگاه زنجيره اي نيست.

کلید واژگان :

شهر رشت، فروشگا ههاي زنجير هاي، مكان یابی ، AHP ، Topsiss



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک