چکیده :

ضرورت قرار گرفتن گوشت قرمز در سبد مصرفي خانوار به عنوان يک کالاي اساسي و از طرف ديگر کاهش مصرف آن به دنبال کاهش درآمد خانوارها که معلول افزايش شديد شاخص قيمت است لزوم توجه به مولفه هاي اصلي بازارگوشت قرمز را نمايان مي-سازد. بدين اساس ضروري است دولت به منظور حفظ سلامت جامعه با تکيه بر شناخت عوامل موثر بر توابع اصلي بازار گوشت قرمز نسبت به اتخاذ سياست¬هاي مناسب تنظيم بازار در جهت حمايت دوجانبه توليدکنندگان و مصرف¬کنندگان اقدام نمايد. از اينرو هدف مطالعه حاضر شناسايي عوامل موثر بر توليد و تقاضاي گوشت قرمز مي¬باشد. بدين منظور با استفاده از آمارهاي سري زماني طي دوره 86-1360 توابع مذکور به روش ARDL و توسط نرم افزارMicrofit تخمين زده شده¬اند. نتايج برآوردها در کوتاه-مدت و بلندمدت تائيدکننده يکديگر بوده و نشان مي¬دهند توليد گوشت قرمز با وزن لاشه به عنوان شاخص بهبود تغذيه و قيمت دام زنده رابطه مثبت و معنادار و با قيمت جو به عنوان شاخص نهاده¬هاي توليد رابطه عکس دارد. همچنين تقاضا به دنبال عواملي چون افزايش درآمد، کاهش قيمت خرده فروشي گوشت قرمز، افزايش قيمت خرده فروشي گوشت مرغ و واردات با افزايش روبرو شده و اثر توزيع گوشت يارانه اي بر آن مثبت و بي¬معنا مي¬باشد. براساس‌ كشش¬هاي محاسبه شده نيز مشخص مي¬گردد گوشت قرمز به عنوان كالاي ضروري و كم كشش مطرح بوده و هرگونه برنامه¬ريزي در راستاي افزايش توليد نياز به ايجاد انگيزش¬هاي قيمتي بالا براي توليدكنندگان اين صنعت دارد. نتايج حاصل از الگوي تصحيح خطا نيز نشان از سرعت تعديل زياد هر دو تابع به سمت تعادل بلندمدت دارد.

کلید واژگان :

گوشت قرمز، عرضه، تقاضا، تنظيم بازار، ايران، ARDL



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک