چکیده :

یکی از اهداف ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان جهت بهبود شیوه¬های کشاورزی، رفع نیازهای کشارزان و توانمندسازی آن¬ها از طریق کلاس¬های آموزشی- ترویجی می¬باشد. از این رو، کلاس¬های آموزشی- ترویجی جایگاه مهمی در تحقق اهداف ترویج دارند. لذا این پژوهش با هدف بررسی عامل¬های موثر بر رضامندی کشاورزان شهرستان الشتر از شرکت در کلاس¬های آموزشی ترویجی به روش پیمایش انجام شد. جامعه¬ی آماري اين پژوهش، كل كشاورزان شرکت کننده در کلاس¬های آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر به شمار 650 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گيري طبقه¬ای سهمیه¬ای تصادفي (به نسبت زن و مرد) و بر پایه جدول کرجسی و مورگان نمونه¬ای 240 تنی از آن براي تحقيق گزینش شدند. گردآوري اطلاعات در اين پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد، که پس از تهيه پرسشنامه و تأييد روايي صوري آن توسط متخصصان موضوعی، پایایی آن از طریق محاسبه ضریب پایایی تتای ترتیبی برای متغیرهای مختلف تحقیق مورد تایید قرار گرفت (95/0- 78/0=θ). برای تعیین عامل¬های موثر بر رضامندی کشاورزان از مدل معادله¬های ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافته¬ها نشان دادند، متغیرهای کیفیت خدمات دریافتی، بالاترین تاثیر مستقیم را بر رضامندی کشاورزان از کلاس¬های ترویجی دارد و رضامندی دارای بالاترین تاثیر مستقیم بر وفاداری کشاورزان نسبت به کلاس¬های آموزشی ترویجی است. از سویی متغیرهای انتظارهای کشاورزان از کلاس¬های آموزشی ترویجی و احساس کشاورزان نسبت به کلاس¬های آموزشی ترویجی به ترتیب بالاترین تاثیر غیرمستقیم را روی رضامندی و وفاداری کشاورزان دارند. افزون بر این، در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، احساس کشاورزان نسبت به کلاس¬های آموزشی ترویجی دارای بالاترین تاثیر بر رضامندی کشاورزان از کلاس¬های ترویجی بود و رضامندی دارای بالاترین تاثیر بر وفاداری کشاورزان نسبت به کلاس¬های آموزشی ترویجی است

کلید واژگان :

رضامندی کشاورزان، وفاداری کشاورزان، کالس های آموزشی ترویجی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک