چکیده :

هدف از اين پژوهش، تعيين رابطه فرهنگ سازماني با ادراك توانمندي مديران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است. روش بررسي از نوع مطالعات توصيفي- همبستگي بوده است و جامعه آماري شامل 113 نفر از مديران مي باشند كه از اين تعداد 92 نفر با روش نمونه گيري تصادفي طبقهاي نسبي انتخاب شدند. براي گردآوري دادهها از دو پرسشنامه فرهنگ سازماني (با 35 پرسش طراحي شده) و پرسشنامه استاندارد ادراك توانمندي (با 20 پرسش Robins كه براساس مفاهيم طراحي شده) استفاده گرديد. داده ها با استفاده از آمار ستنباطي همچون ضريب همبستگي پيرسون، آزمونF تك گروهي و آزمون T ا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان دادند كه بين فرهنگ سازماني و ادراك توانمندي رابطهاي مثبت و معني دار وجود دارد. همچنين، در بين شاخص هاي فرهنگ سازماني به جز توجه به اعضاء و نوع سبك رهبري، ساير شاخصها رابطه اي مثبت و معني دار با ادراك توانمندي داشتند.

کلید واژگان :

فرهنگ سازماني، ادراك توانمندي، مديران مدارس، توانمندسازي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک