چکیده :

مقدمه و هدف: هوش از جمله مواردي است که بسیار مورد توجه روان شناسان بوده و در طول تاریخچه ي روان شناسی، تلاش بر این بوده است که ماهیت هوش، انواع آن، تغییرپذیري آن.... مورد بررسی قرارگیرد. امروزه در محیط کسب وکار بازار جهانی، هوش فرهنگی و هوش اجتماعی اهرم مورد نیاز رهبران و مدیران تلقّی می شود زیرا کاربرد این دو، شیوه اي از اندیشیدن، ارتباطات و عمل را به مدیران و کارکنان آموزش می دهد که آنان بتوانند در هر بستر فرهنگی، به گونه اي اثربخش تر عمل کنند. هدف پژوهش بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و هوش فرهنگی با کاربست مولفه هاي سازمان یاد دهنده در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بود. روش شناسی: جامعه آماري این پژوهش را کلیه کارکنان( 149 نفر) شهرستان هاي استان همدان تشکیل دادند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 105 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي گرداوري داده ها از سه پرسشنامه هوش اجتماعی، هوش فرهنگی، و براي t پرسشنامه سازمان یاددهنده استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی شامل: ضریب همبستگی پیرسون، آزمون گروه هاي مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد؛ بین هوش اجتماعی کارکنان با میزان کاربست مؤلفه هاي سازمان یاددهنده در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان رابطه مثبت و معنادار در سطح 5% وجود دارد. همچنین بین هوش فرهنگی کارکنان با میزان کاربست مؤلفه هاي سازمان یاددهنده رابطه منفی و معنادار در سطح 5% وجود دارد. در بررسی تاثیر هوش اجتماعی کارکنان بر میزان کاربست سازمان یاددهنده یافته ها نشان داد که میزان کاربست سازمان یاددهنده در نمونه ها با توجه به میزان آگاهی هاي اجتماعی کارکنان قابل پیش بینی است. همچنین با استفاده از مدل رگرسیون می توان میزان کاربست سازمان یاددهنده را با توجه به میزان دانش هوش فرهنگی کارکنان پیش بینی کرد

کلید واژگان :

هوش اجتماعی"، "هوش فرهنگی"، "سازمان یاددهنده"، "اداره کل ورزش و جوانان"، "استان همدان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک