چکیده :

اهداف:اخلاق حرفه ای در زمره شایستگی های عام در نظام آموزش عالی مطرح است، برخوداری و رعایت استاندارد های آن می تواند در کیفیت فرایند و برونداد سیستم نظام آموزش عالی موثر واقع شود، در نتیجه این پژوهش با هدف بررسی وضعیت استاندارد های اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش ها:روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی در جامعه آماری382 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SSPS16 و به کمک Tتک نمونه ای و T مستقل انجام گرفت. یافته ها: نتایج Tتک نمونه ای اخلاق حرفه ای کل (000/0= p؛08/37- =t)، توانمندی حرفه ای (000/0 = p؛97/27- =t)، احترام و تعهد نسبت به دانشجویان (000/0=p ؛82/34- =t)، احترام و تعهد نسبت به همکاران (000/0=p؛23/15- =t) و احترام و تعهد نسبت به سازمان (000/0= p؛21/21- =t) منفی و معني دار بود. نتایج T مستقل اخلاق حرفه ای کل(000/0 = p؛36/14- =t)، توانمندی حرفه ای (000/0 = p؛05/14- =t)، احترام و تعهد نسبت به دانشجویان (000/0=p؛32/11- =t)، احترام و تعهد نسبت به همکاران (000/0= p؛13/12- =t) و احترام و تعهد نسبت به سازمان (000/0=p؛87/10- =t) منفی و معني دار بود نتایج نشان می دهد بیشترین شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب اخلاق حرفه ای کل و کمترین شکاف در بعد احترام و تعهد نسبت به سازمان بود. نتیجه گیری: وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سطح نامطلوب ارزیابی شد. این نتایج بیانگر نیاز به توجه در زمینه بهبود وضعیت استاندارد های اخلاق حرفه ای در میان اعضای هیات علمی می باشد. در نتیجه توصیه می شود دوره های آموزشی در خصوص آشنایی با استاندارد های اخلاق حرفه ای در دانشگاه برگزار شود .

کلید واژگان :

اخلاق حرفه ای، اعضای هیات علمی، دانشجویان پرستاری.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک