چکیده :

افشای اطلاعات و کیفیت ارائه آن تحت تاثیر عوامل محیطی و سازمانی زیادی است که فرهنگ سازمانی از مهمترین آنها قلمداد می¬شود. فرهنگ سازمانی پاسخگو منجربه پویایی محیط اطلاعاتی شده و به کیفیت افشای اطلاعات توسط واحد تجاری کمک می¬کند. بر این اساس هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان تاثیرگذاری فرهنگ سازمانی بر کیفیت افشای اطلاعات می¬باشد. به همین منظور اطلاعات مربوط به فرهنگ سازمانی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در سال 1393 از طریق پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون جمع آوری شده و با امتیاز کیفیت افشای اعلامی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان می¬دهد که برخی از گونه¬های فرهنگ سازمانی (سازگاری و رسالتمندی) بر کیفیت افشای اطلاعات شرکت¬ها موثر هستند. این درحالیست که هیچ ارتباطی بین فرهنگ سازمانی مبتنی بر درگیر شدن در کار و انطباق پذیری با کیفیت افشا و افراز آن کشف نشد. این نتایج می¬تواند برای مدیران ارشد از جهت چگونگی سیاست¬گذاری¬های فرهنگ سازمانی و بهبود اجرای روش¬های مسئولیت پاسخگویی مفید بوده و نهایتا منجر به افزایش شفافیت اطلاعاتی شرکت¬ها شود.

کلید واژگان :

: افشا، به موقع بودن، فرهنگ سازمانی، قابلیت اتکا، کیفیت افشا



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک