نبود مدیریت یکپارچه توسعه گردشگری، عدم آموزش و کمبود دانش تخصصی و نگاه سنتی به مقوله گردشگری، کمبود امکانات گردشگری و ... از مسائل گردشگری شهر چابکسر است. توسعه گردشگری شهری نیاز به داشتن آگاهی از توانها و قابلیتهای موجود در فضای شهری و استفاده منطقی از آن دارد. بنابراین ارزیابی استراتژیک پتانسیلها و محدودیتهای گردشگری شهر و ارائه راهبرد در بهینهسازی وضع موجود و توسعه گردشگری شهر ضروری است. این امر باید با توانهای اقتصادی، محیطی، تاریخی، فرهنگی و هویتی فضاهای جغرافیایی متناسب باشد و بر اساس شناسایی علمی توانها و خواستههای منطقی گردشگران انجام گیرد. شهر چابکسر به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی (دریا و جنگل) و زیبایی منحصر به فرد، قرارگیری در مسیر اصلی جادهای کشور، در موقعیت استراتژیکی قرار گرفته است به طوری که نیازمند نگاه راهبردی برای برنامهریزی استراتژیک توسعه شهری است. هدف تحقیق شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر در امر گردشگری و بررسی فرصتها و محدودیتهای پیش رو، رفع موانع و ارائه راهبرد استراتژیک برای رسیدن به توسعه گردشگری شهر میباشد. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، نوع تحقیق کاربردی و شیوه اجرای آن پیمایشی است. در این راستا پرسشنامهای با جامعه آماری 365 نفر از شهروندان و20 نفر از کارشناسان انتخاب و تکمیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل درونی و بیرونی گردشگری شهر چابکسر علیرغم دارا بودن ظرفیتهای بالفعل و بالقوه گردشگری، به علت تعدد و عمق میزان ضعفها و تهدیدها و عدم بهرهگیری درخور از فرصتهای ایجاد شده، فاصلهی زیادی با شرایط مطلوب یک منطقهی گردشگری دارد. از این رو پیادهسازی استراتژی تدافعی در مقطع کنونی مناسبترین استراتژی برای حرکت به سوی توسعه استراتژی گردشگری چابکسر است.
کلید واژگان :کلیدواژه: گردشگری شهری- شاخصهای گردشگری- مدیریت راهبردی- چابکسر
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک