هدف: هدف مقایسهی اهمیت ملاکهای رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان بود. روش: این پژوهش به روش ارزیابانه انجام گرفت. جامعه شامل دو جامعه فرعی بود: نخست جامعه کودکان سنین 7 تا 12 سال شهر مشهد و عضو کتابخانه عمومی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جامعه دوم شامل والدین آنها بود. از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. یافتهها: نتایج، مناسبترین ملاکهای والدین، کودکان و ملاکهای رایج، همچنین اهمیت مؤلفههای فرعی هر کدام از آنها را مشخص کرد. والدین و کودکان هر کدام 9 مؤلفه را به عنوان مؤلفههای پیشنهادی خود معرفی کردند. بیشترین همخوانی بین نظرات کودکان با ملاکهای رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت زبان و شیوه نگارش و بیشترین همخوانی بین نظرات والدین با ملاکهای رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت تصویر بود. کمترین همخوانی نظرات والدین و کودکان با ملاکهای شورای کتاب کودک در کیفیت ارائه مشخص شد. در اولویتبندی ملاکهای اصلی انتخاب کتاب، کودکان همانند والدین، کیفیت محتوا را اولویت اول و کیفیت ارائه را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین، تفاوت معناداری بین وزن ملاکهای والدین و کودکان در انتخاب کتاب کودک وجود داشت و بین وزن ملاکهایی کودکان دختر و پسر، ونیز بین وزن ملاکهای پدرها و مادرها در انتخاب کتاب کودک تفاوت معناداری وجود نداشت. اصالت/ارزش: اهمیت این پژوهش در آشکار کردن مناسبترین ملاکهای کودکان و والدین در انتخاب کتاب کودک است. چرا که ممکن است اساس تصمیمگیری والدین و کودکان برای انتخاب کتاب کودک، ملاکهای آنها باشد.
کلید واژگان :ملاکهای انتخاب کتاب, والدین, کودکان, کتابهای کودکان
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک