زمینه: به دنبال بسیاري از رسواییهاي اخلاقی در سازمانها و به تبع آن، از دست رفتن اعتماد عمومی به سازمانها، دانش سازمانی مثبتگرا توجه خود را به مفاهیمی همچون فضیلت، شخصیت اخلاقی و سازمان فضیلتمدار معطوف نموده است. با این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه فضیلت سازمانی بود. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی بوده است. جامعه آماري شامل تمامی کارکنان ستادي اداره کل راه و شهرسازي استان کرمان بودند و با استفاده از شیوه نمونهگیري تصادفی ساده، نمونهاي به حجم 118 نفر از کارکنان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه فضیلت سازمانی بود که جهت بررسی ساختار عاملی آن، از تحلیل عاملی تأییدي و جهت بررسی همسانی درونی آن از ضریب آلفاي کرونباخ استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی مشتمل بر پنج بعد خوشبینی، اعتماد، شفقت، صداقت و بخشش، مورد تأیید قرار داشت که قابل قبول بود. همسانی درونی ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 709 نتیجهگیري: بر اساس یافتههاي پژوهش، نسخه پنج عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی، از اعتبار و قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است و میتواند در پژوهشهاي آتی مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان :فضیلت سازمانی، اخلاق مداري، ساختار عاملی، همسانی درونی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک