چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ عدالت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری کلیۀ دبیران مدارس متوسطۀ دولتی شهر همدان در سال تحصیلی 91 –90 بود. نمونه آماری شامل 297 دبیر(112 مرد و 185زن) بود که با روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای نسبی انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های عدالت سازمانی نیهوف و مورمن، رضایت شغلی ویسوکی و کروم و تعهد سازمانی آلن و می¬یر انجام شد و به کمک روش های آماری از قبیل: آزمون t تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های آماری نشان داد که میزان ادراک عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران بالاتر از سطح متوسط است. بین ادراک عدالت سازمانی و رضایت شغلی دبیران رابطۀ مثبت و معنادار (05/0 p <و 655/0 r =)، همچنین بین ادراک عدالت سازمانی و تعهد سازمانی دبیران رابطۀ مثبت و معنادار (05/0 p < و333/0 r =) وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که از طریق عدالت تعاملی وعدالت توزیعی می¬توان رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران را پیش¬بینی کرد

کلید واژگان :

تعهد سازمانی، دبیران، رضایت شغلی، عدالت سازمانی، مدارس متوسطه دولتی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک