چکیده :

صنعت گردشگري ورزشي جزء صنايع خدماتي محسوب مي شود. در اين نوع صنايع، حفظ مشتري مهم تر از جذب مشتريان جديد است. ارائة محصولات و خدمات باكيفيت، از مهم ترين عوامل حفظ مشتريان است. هدف اين پژوهش، بررسي نقش ابعاد مختلف كيفيت خدمات گردشگري ورزشي در تمايل به بازگشت گردشگران ورزشي است. روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي است و به شكل ميداني انجام شده است. نمونة آماري با توجه به تعداد متغيرها ( 16 متغير) و بنا به نظر جيمز استيونس ( 15 نمونه به ازاي هر متغير ) بايد حداقل 240 نفر باشد. به همين منظور 265 نفر از گردشگراني به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند كه در ديدار برگشت دو تيم فوتبال استقلال و پرسپوليس در فرودين ماه سال 1390 در ورزشگاه آزادي تهران حضور داشتند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي است كه شانك 4 در رسالة دكتري خويش، در دانشگاه اوهايو، مورد استفاده قرار داده است. روايي صوري و محتوايي پرسشنامه، با استفاده از نظر متخصصين مديريت ورزشي و روايي سازه، با بهره گيري از تحليل عاملي اكتشافي تاييد شد. پايايي پرسشنامه نيز با استفاده از روش آلفاي كرونباخ براي SPSS براي تجزيه و تحليل داد هها از نرم افزار 16 .(Cronbach's Alpha= بررسي شد ( 0.89 انجام آمار توصيفي و تحليل عاملي اكتشافي و نرم افزار ليزرل جهت انجام تحليل عاملي استفاده شد. نتايج نشان داد اگرچه هر سه (SEM) تاييدي و مدل سازي معادله ساختاري تاثير معناداري بر « كيفيت مسابقه » و « كيفيت مجموعه ورزشي » ،« كيفيت دسترسي » متغير تمايل به بازگشت گردشگران ورزشي دارند، اما تاثير كيفيت دسترسي بيش از دو متغير ديگر است. لذا مي توان گفت براي ارائه خدمات باكيفيت، بايد به عوامل مختلفي توجه كرد، البته برخي از عوامل اهميت بيشتري دارند.

کلید واژگان :

گردشگري ورزشي، كيفيت خدمات، تمايل به بازگشت، فوتبال



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک