چکیده :

چكيده ديدگاه منبع‌گرا، بر اساسِ غير همگن بودن و منحصر به فرد بودنِ منابع توزيع شده بين شركت­ها، قرار دارد، در حالي كه تحولات محيطي اخير، اساس اين ديدگاه را زير سوال برده و به ظهور ديدگاه قابليت پويا، منجر شده است. درحالي كه تحقيقات ميداني اندكي، در زمينه قابليت پويا، انجام شده است. هدف از انجام اين پژوهش، بررسي رابطه بين قابل پويا و مزيت رقابتي مي باشد. اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از حيث روش، توصيفي-پيمايشي است. جامعه آماري پژوهش را آن دسته از شركت‌هاي توليديِ نمونه صادراتي كشوريِ فعال در بخش صنعت تشكيل مي‏دهند كه طي سال­هاي 83 تا 89حداقل يك بار موفق به كسب اين عنوان شده باشند. براي بررسي مدل مفهومي پژوهش و آزمون فرضيه ها، از روش معادلات ساختارياستفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه قابليت پويا، اثرات مستقيم و غير مستقيم بر مزيت رقابتي دارد. هر چند اثر غير مستقيم قابليت پويا، از طريق تقويت قابليت عملياتي، انجام مي شود، اما اثرات مستقيم آن 5/2 برابرِ اثرات غير مستقيم مي باشد. همچنين مشخص گرديد كه عوامل يكپارچگي و هماهنگي، نقش مهمي در ايجاد قابليت پويا، وعامل سرعت ابداع، نقش مهمي در ايجاد مزيت رقابتي بر عُهده دارند.

کلید واژگان :

ايران شركت¬هاي صادراتي قابليت پويا قابليت عملياتي مزيت رقابتي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک