چکیده :

بالندگی مدیران مدارس و اجراي برنامه هاي مرتبط با آن یکی از ابزارهاي مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم منجر به بالا رفتن بهره وری و توسعه نیروی انسانی می شود. هدف این پژوهش تدوین الگويی مفهومی برای بالندگی مدیران مدارس ابتدایی استان فارس بود. پژوهش حاضر پژوهشي کیفی بود که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با 21 نفر از مدیران مدارس ابتدایی استان فارس انجام شد، براي به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتايج تحليل داده ها در طي سه مرحله، کدگذاري باز، کد گذاری نظری و کدگذاری انتخابي حاکي از 16 مقوله کلی است که مقاله حاضر يافته هاي مطالعه را در قالب مدل پارادايمي شامل: شرايط علّي ( نیاز به بهبود مستمر، تغییر در دانش و اطلاعات بنیادی، مسائل مالی و رفاهی)، پدیده محوری (برنامه بالندگی مشارکتی)، راهبردها (ایجاد مراکز بالندگی در ادارات آموزش و پرورش، روشهای اجرایی مستقیم و غیر مستقیم)، زمينه ( جو باز و حمایتی، فرهنگ مشارکتی، فناوریهای نوین)، شرايط مداخله گر (قوانین و مقررات تسهیل کننده، شایستگی مدرسان) و پیامدها ( بالندگی فردی و حرفه ای مدیران، موفقیت تحصیلی دانش آموزان، توسعه مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده و تربیت شهروند بالنده) تحلیل نموده است.

کلید واژگان :

الگوی مفهومی، بالندگی، مدارس ابتدایی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک