چکیده :

هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانۀ دانشجویان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی مهارت و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی آنها بود. جامعۀ آماری این پژوهش، تمام دانشجویان مراکز علمی ـ کاربردی مهارت بود (حدود 21 هزار دانشجو در رشته­های فنی- مهندسی). با بهره­گیری از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 دانشجو به روش نمونه­گیری طبقه­بندی تصادفی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای جمع­آوری داده­ها پرسش­نامة محقق­ساخته بود. متغیرهای موردبررسی شامل مهارتهای کارآفرینی (دانش طرح کسب­وکار، ارتباطات، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، برنامه­ریزی، تیم­سازی و بازاریابی)، قصد و ویژگیهای کارآفرینانه است. روایی صوری ابزار تحقیق توسط جمعی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسش­نامه، از ضریب آلفای کرونباخ (مقدار متوسط 96/0) استفاده شد. روشهای تجزیه­وتحلیل داده­های این تحقیق شامل ضریب تغییرات، T تک­نمونه­ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بودند. یافته­ها نشان داد که از بین مهارتهای شش­گانۀ کارآفرینی سه مهارت برنامه­ریزی، تیم­سازی و آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری تفاوت معنا­داری با میانگین مقیاس (به­ترتیب 12، 15، 9) داشتند. همچنین، چهار متغیر انگیزۀ پیشرفت، چالش­طلبی، مهارت بازاریابی و عمل­گرایی در­مجموع قادرند 56 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد کارآفرینانۀ دانشجویان) را پیش­بینی کنند. به بیان دیگر، این چهار متغیر 56 درصد از قصد کارآفرینانه دانشجویان را پیش­بینی می­­کنند و 44 درصد دیگر توسط سایر متغیرهاپیش­بینی می­شود. در پایان باتوجه­به نتایج به­دست­آمده از این مطالعه پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.

کلید واژگان :

مهارت‌ کارآفرینی؛ ویژگی های کارآفرینانه؛ قصد کارآفرینی؛ آموزش علمی ـ کاربردی؛ مؤسسۀ آموزش عالی مهارت



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک