هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانۀ دانشجویان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی مهارت و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی آنها بود. جامعۀ آماری این پژوهش، تمام دانشجویان مراکز علمی ـ کاربردی مهارت بود (حدود 21 هزار دانشجو در رشتههای فنی- مهندسی). با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 دانشجو به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بود. متغیرهای موردبررسی شامل مهارتهای کارآفرینی (دانش طرح کسبوکار، ارتباطات، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، برنامهریزی، تیمسازی و بازاریابی)، قصد و ویژگیهای کارآفرینانه است. روایی صوری ابزار تحقیق توسط جمعی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ (مقدار متوسط 96/0) استفاده شد. روشهای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق شامل ضریب تغییرات، T تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بودند. یافتهها نشان داد که از بین مهارتهای ششگانۀ کارآفرینی سه مهارت برنامهریزی، تیمسازی و آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری تفاوت معناداری با میانگین مقیاس (بهترتیب 12، 15، 9) داشتند. همچنین، چهار متغیر انگیزۀ پیشرفت، چالشطلبی، مهارت بازاریابی و عملگرایی درمجموع قادرند 56 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد کارآفرینانۀ دانشجویان) را پیشبینی کنند. به بیان دیگر، این چهار متغیر 56 درصد از قصد کارآفرینانه دانشجویان را پیشبینی میکنند و 44 درصد دیگر توسط سایر متغیرهاپیشبینی میشود. در پایان باتوجهبه نتایج بهدستآمده از این مطالعه پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
کلید واژگان :مهارت کارآفرینی؛ ویژگی های کارآفرینانه؛ قصد کارآفرینی؛ آموزش علمی ـ کاربردی؛ مؤسسۀ آموزش عالی مهارت
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک