چکیده :

بدون تردید هر کشوری که سرمایه بیشتری برای تربیت و آماده سازی نیروی انسانی صرف کند از رشد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بالا تری برخوردار خواهد بود. نیروی انسانی، سرمایه واقعی هر جامعه محسوب می شود. توسعه یک امر یک بعدی و تک ساختی نیست بلکه به همه زوایا و شئون زندگی انسانها مربوط می شود. محورهای اساسی توسعه: 1- تربیت نیروی انسانی 2- منابع طبیعی. تربیت نیروی انسانی: توسعه را باید از آموزش و تربیت نیروی انسانی شروع کنیم این بخش کلیدی ترین و مفید ترین و پر بازده ترین بخش های اقتصادی و اجتماعی است و سایر بخش ها به تبع آن رشد و حرکت خواهد کرد. منابع طبیعی در رابطه با انسان و برای انسان است و تجهیز و بهره برداری از منابع طبیعی جز در سایه وجود انسان، نیروی انسانی با کفایت امکان پذیر نیست. پس منابع طبیعی هم متأثر از انسان است و هم برای انسان و باید حفظ شود و از آن در خدمت انسان بهره برداری شود. توسعه و اقتصاد آموزش و پرورش :اقتصاد آموزش و پرورش دانشی است که عمدتاً از سی سال پیش در جهان گسترش یافته است و دستاوردهای علم اقتصاد را در خدمت وصول به اهداف تعلیم و تربیت قرار می دهد. به نظر می رسد جهت رشد و توسعه در اقتصاد آموزش و پرورش نقش آموزش و پرورش بسیار مهم می باشد. ترقی هر کشور قبل از هر چیز به پیشرفت مردم آن بستگی دارد تا زمانی که استعدادهای معنوی و انسانی مردم توسعه نیابد پیشرفت مادی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میسر نخواهد شد. رشد آ – پ مستلزم یک محیط خاص و بهبود وضع مالی و اقتصادی کشور است. -این رشد به دنبال توسعه مرکزی شهری پیش می آید. -توسعه شبکه های ارتباطات و حمل و نقل موجب آن می شود.- بروز فرصت های جدید شغلی و بالاخره ضرورت و دستیابی به چیزهایی که وابسته به آ – پ رسمی است باعث آن می شود. اقتصاد آموزش و پرورش حائز اهمیت است چرا که از یک سو آ – پ توانایی های متعدد را به نیروی کار انتقال می دهد و موجب افزایش قدرت تولید و بازدهی کار می شود. خانواده ها و دولت ها تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این بخش از خودشان می دهند چرا که آ – پ نیروی انسانی را ارتقاء می دهد و در شکوفا ساختن استعدادها نقش موثری دارد و نیروی کار را برای استفاده بهتر از تکنولوژی بهتر آماده می سازد. بنابراین می توان گفت توسعه و اقتصاد آموزش و پروش یک فرآیند دو طرفه است از یک طرف نظام های آموزشی با منعکس کردن ساخت های اقتصادی و اجتماعی جوامعی که در آن عمل می کنند آن ساخت های اقتصادی و اجتماعی را دوام می بخشند و تقویت می کنند و از طرف دیگر اصلاحات آموزشی چه از داخل و چه از خارج که انجام می گیرد نیروی بالقوه زیادی را در بر انگیختن اصلاحات متناظر اقتصادی و اجتماعی کشور دارا است.

کلید واژگان :

نیروی انسانی، اقتصاد ، آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک