چکیده :

ارزيابي و انتخاب تامين كننده يكي از موضوعات استراتژيك و به نوعي اصلی ترین مسئله زنجيره تامين قلمداد می گردد. آن چه فلسفه ايجاد زنجيره تامين را توجيه مي كند ايجاد يكپارچگي ميان اركان اين زنجيره با هدف ارزش آفريني بيشتر و كسب مزيت رقابتي مي باشد. اين يكپارچگي كه بر مبناي همكاري هاي استراتژيك استوار گرديده متضمن منافع اركان زنجيره در بلند مدت بوده و بر ايجاد يك رابطه برد- برد تاكيد دارد. اين نگرش باعث مي گردد تا موضوع ارزيابي تامين كنندگان از شكل سنتي آن خارج گرديده و تامين كننده صرفا از منظر يك رقيب مورد ارزيابي قرار نگيرد. بدين ترتيب استفاده از كارت امتيازي متوازن كه عملكرد سازمان را با در نظر گرفتن وجوه مختلف (اعم از مالي و غير مالي) مورد ارزيابي قرار مي دهد موضوعيت مي يابد. استفاده از این ابزار که در اکثر مطالعات انجام شده با تمرکز بر یک سازمان منفرد بکار گرفته شده، با درنظر گرفتن روابط بین سازمانی در این پژوهش، چارچوبی را جهت استخراج معیارهای انتخاب تامین کننده ارائه می کند. به علاوه به منظور اعمال نگرش یکپارچه میان تامین کننده و زنجیره تامین علاوه بر وجوه چهارگانه متداول یک وجه دیگر نيز جهت سنجش ميزان سازگاري تامين كننده با ارکان زنجيره در نظر گرفته شده است. استفاده از چارچوب پیشنهادی یک روش ساختارمند برای انتخاب تامین کنندگان زنجیره تامین ارائه کرده و بر افرایش کارایی و ارزش آفرینی زنجیره تامین تاثیر بسزایی دارد.

کلید واژگان :

زنجیره تامین، کارت امتیازی متوازن، فرایند تحلیل سلسله مراتبی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک