چکیده :

پژوهش حاضر به تحلیل استنادی و هم نویسندگی مقاله های منتشرشدة فصلنامة نوآوری های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، طی سال های ۱۳۹۴-۱۳۸۲، با هدف بررسی وضعیت موجود روابط علمی و ترسیم ساختار علمی این حوزه پرداخته است. روش پژوهش تحلیل استنادی است و برای تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل و یو سی نت ونت دراو استفاده شده است. نتایج نشان داد در این بازة زمانی (۵۰ شماره) در مجموع ۳۶۵ مقاله با میانگین هر شماره ۷ مقاله منتشر شده است. ۳۵ مقاله به زبان انگلیسی و ۳۳۰ مقاله به زبان فارسی است. تعداد کل استنادها ۱۱۵۲۷ و میانگین استناد به ترتیب در هر شماره ۴۱.۹۲ درصد و در هر مقاله ۴۰. ۱۶ درصد است. کتاب ها با ۳۹.۴۳ درصد استنادها در رتبة اول و نشریات با ۳۶.۴۷ درصد رتبة دوم را دارند. استناد به منابع انگلیسی بیشتر از منابع فارسی است. سهم هیئت تحریریه در تألیف مقاله ۱۷.۸۰ درصد است. تعداد نویسندگان ۷۷۸ نفر بوده که از این تعداد ۳۰.۸۵ درصد زن و ۶۹.۱۵ درصد مرد هستند. ۵۱.۵۵ درصد مؤلفان فقط یک مقاله منتشر کرده اند که به ۶۰ درصد پیش بینی قانون لوتکا نزدیک است. ۶۹/۳۳ درصد مقاله ها تک نویسنده و ۶۶.۳۰ درصد مشترک تدوین شده است. وابستگی سازمانی نویسندگان با دانشگاه های دولتی و دانشگاه تهران جمعاً ۹.۶۸ درصد و در صدر است. حمیدرضا عریضی، با شانزده مقاله، از پرکارترین نویسندگان است. تراکم شبکه ۰.۰۰۵۷ و شبکة هم نویسندگی در این مجله ضعیف است. کتاب روان شناسی پرورشی علی اکبر سیف با ۱.۷۲ درصد فراوانی پراستنادترین کتاب و فصلنامة نوآوری های آموزشی با ۲۵.۰۵ درصد پراستنادترین نشریه است. تقویت شبکة هم نویسندگی و اتخاذ معیارهایی جهت بهبود الگوی رفتار استنادی نویسندگان پیشنهاد شده است.

کلید واژگان :

تحلیل استنادی، کتاب سنجی، فصلنامة نوآوری های آموزشی، تحلیل هم نویسندگی، رفتار استنادی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک