شبکه معابر شهری از مهمترین شریانهای حیاتی شهرها محسوب میشوند که مخصوصاً بعد از بحران، در عملیات امداد و نجات، تخلیهی مجروحان و آسیب دیدگان تأثیر بسزایی دارند. بنابراین ارزیابی آسیبپذیری شبکه معابر شهری و برنامهریزی برای کاهش این آسیبها امری ضروری مینماید. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با هدف ارزیابی شبکه معابر شهری در برابر زلزله با رویکرد مدیریت بحران در منطقه 1 تبریز انجام گرفته است. برای ارزیابی آسیبپذیری شبکه معابر منطقه1 تبریز، 3معیار درجه محصوریت، تراکم و ویژگیهای ساختمانی انتخاب شدند که معیار تراکم شامل زیر معیار تراکم جمعیتی و تراکم ساختمانی و معیار ویژگیهای ساختمانی شامل پنج زیر معیار قدمت بنا،کیفیت بنا، نوع کاربری، سطح اشغال و نوع مصالح میباشد که هریک از این زیر معیارها، خود نیز دارای چندین زیرمعیار هستند که با روش دلفی ارزشگذاری شدند. در نهایت پس از ارزیابی آسیبپذیری معابر در هر زیر معیار، با روش ارزیابی چندمعیاره (MCE) در قالب نرم افزار IDRISI، معیارها همپوشانی شدند. نتایج نهایی حاکی از این است که، آسیبپذیری شبکه معابر محدودهی مورد مطالعه (جز در محلات نوساز)، بیشتر از حد متوسط، و عمدتاً زیاد و خیلی زیاد است. آسیبپذیری شبکه معابر در محلات اسکان غیررسمی بیشتر به چشم میخورد که در برنامهریزیها باید در اولویت قرار بگیرند.
کلید واژگان :مدیریت بحران؛ آسیب پذیری؛ شبکه معابر شهری؛ تبریز
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک