هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بود.روشپژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شاملدانشآموزان نارساخوان پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94- 1393 بود. افراد نمونه در مرحله اول به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از تکمیل آزمون تشخیص نارساخوانی، آزمون هوشی وکسلر، پرسشنامه مقبولیت اجتماعی و مقیاس همدلی و کسب نمره لازم برای ورود به پژوهش، با استفاده از نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 دانشآموز نفر برای هر گروه) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه در معرض آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان قرار گرفتند، اما گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون پذیرش اجتماعی و همدلی در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان گفت آموزش تنظیم هیجان در سطح معناداری 01/0 موجب افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی شده است. با توجه به اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی میتوان جهت افزایش پذیرش اجتماعی و همدلی و در نتیجه بهبود روابط بینفردی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی از این شیوه آموزشی استفاده نمود.
کلید واژگان :تنظیم هیجان؛ پذیرش اجتماعی؛ همدلی؛ نارساخوانی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک