چکیده :

امروزه صنعت گردشگري در ايجاد زمينه¬هاي تعامل بين كشورهاي مختلف مقوله¬اي تاثیرگذار و يكي از رويكردهاي محوري ايجاد اشتغال پايدار، افزايش درآمد سرانه و تنوع منابع درآمدی تلقی می¬گردد. در عین حال لازمه برنامه¬ریزی موفق گردشگری، بازاریابی است. این فرایند شامل مولفه¬ها و ارکان فراوانی است که عرضه و تقاضا از مهمترین مولفه¬های آن محسوب می¬شوند. درک سطح اهمیت مطلق و نسبی عرضه و تقاضا در فرآیند بازاریابی صنعت گردشگری می¬تواند چهارچوب مفهومی مناسبی برای دانستن ماهیت تصمیم¬گیری گردشگران فراهم نموده و از این طریق در توسعه بازارهای فعلی و رونق مقاصد گردشگری موثر واقع شود. اینک در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با بهره¬گیری از مطالعات میدانی و اسنادی به شناسایی ویژگی¬های عرضه و تقاضای گردشگری در شهرستان محلات پرداخته و با استفاده از مدلSWOT به تحلیل کارکردی آن اقدام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که گردشگران جوان زیر سی¬سال و گردشگران دارای تحصیلات دانشگاهی و بازارهای گردشگری استانهای همجوار از مهمترین مشخصه¬های شناخته شده در بخش تقاضا بوده و ضعف عملکرد بخش عرضه در گسترش زیرساخت¬ها و تسهیلات مناسب و عدم مهیابودن بعضی از جاذبه¬های گردشگری می¬باشد. در تحلیل¬ نهایی حاصل از تکینک سوات با توجه به تاثیرگذاری متفاوت این عوامل، ابتدا راهبردهای¬ کاربردی WO به منظور برون رفت از وضع موجود و سپس راهبردهای SO به منظور خلق فضایی مناسب جهت توسعه آینده گردشگری منظقه تدوین و در اولویت برنامه¬ریزی قرار گرفتند.

کلید واژگان :

بازاریابی گردشگری، عرضه گردشگری، تقاضای گردشگری، شهرستان محلات.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک