چکیده :

امروزه رشد روزافزون گردشگري و رقابتي شدن آن، لزوم توسعه و ارتقاء كمي و كيفي کارکردها و زيرساخت‌هاي مورد نياز گردشگران را انكار ناپذير نموده است. از اين رو، شناسايي سطح واقعي کيفيت خدمات ارائه شده به گردشگران، نخستين گام براي افزايش رضايت آن‌ها و در نتيجه توسعه پايدار اقتصاد گردشگري خواهد بود. اين پژوهش که از نوع پيمايش – توصيفي مي‌باشد؛ با هدف بررسي رضايت‌مندي گردشگران خارجي از کارکردها و زيرساخت‌هاي گردشگري شهر قم انجام گرفته است. به علت نبود آمار دقيق از تعداد گردشگران خارجي وارد شده به شهر قم، با مراجعه به هتل‌ها و مهمانپذيرها و مراکز تجمع گردشگران خارجي، تعداد 200 نفر از اين گردشگران که در سال 1389 به اين شهر قم سفر کرده بودند، به روش در دسترس انتخاب و پرسشنامه‌اي به زبان عربی و انگليسي نزد آنان توزيع و تکميل و همچنين، مصاحبه‌هاي ساختار نيافته با گردشگران خارجي شهر قم انجام شده است. براي تحليل داده‌ها، روش‌هاي آمار توصيفي - استنباطي و همبستگي به کار گرفته شده که از آزمون‌هاي T-Test، لون، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون LSD و روش پيش بيني شبکه‌هاي عصبي استفاده شده است. يافته‌ها نشان مي‌دهد که بين جنس، سن و تحصيلات گردشگران و رضايت‌مندي آن‌ها از جاذبه‌ها، امکانات و تسهيلات گردشگري شهر قم تفاوتي وجود ندارد، اما ميان مدت زمان اقامت و مبدأ سفر گردشگران و رضايت‌مندي آن‌ها از جاذبه‌ها، امکانات و تسهيلات گردشگري شهر قم تفاوت و رابطه معناداري وجود دارد. نتايج پيش‌بيني شبکه‌هاي عصبي نشان دهنده‌ي آن است که با وضعيت کنوني گردشگري قم، امکانات خريد و سوغات با 100% بيشترين اهميت و عدم رسيدگي به معماري و چشم‌اندازهاي جاذبه‌هاي گردشگري و خلق فضاهاي مفرح با 4/63% کمترين ميزان رضايت‌مندي را ايجاد خواهند نموده. بنابراين، براي ارتقاء سطح درآمد و كسب منابع ارزي بيشتر از صنعت گردشگري در شهر قم، توجه به ساير گزينه‌هاي رضايت‌مندي گردشگران خارجي ضروري است.

کلید واژگان :

کارکردها و زيرساخت‌هاي گردشگري، گردشگران خارجي، رضايتمندي گردشگران، شهر قم.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک