زمینه و هدف: با توجه به این که از بهداشت روانی ضعیف در دوران کودکی به عنوان پیش قراول وجود رفتارهاي زیان ب ار جسمی و روانی در آینده یاد شده و از طرفی با در نظر گرفتن اصل ارتباط و تأثیر جسم و روان بر یکدیگر، پژوهش حاضر با هدف مقایسه مشکلات رفتاري در بین کودکان ورزشکار و غیر ورزشکار انجام شده است. روشبررسی: نوع مطالعه علی- مقایسهاي است براي این منظور، 221 نفر دانشآموز دختر و پسر از بین دانش آموزان 7 تا 11 ساله مشغول به تحصیل در شهرستان سنندج انتخاب شده و به سه گروه غیرورزشکار، ورزشکار انفرادي و ورزشکار گروهی تقسیم شدند. جهت اندازه گیري مشکلات رفتاري، پرسشنامه رفتاري کودکان راتر فرم معلم و فرم والد مورد استفاده قرار گرفت. در مستقل جهت مقایسه میانگینهاي دو گروه دختر و پسر و همچنین از آزمون تحلیل واریانس t تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یکطرفه براي مقایسه متغیرها در سه گروه استفاده شد. یافته ها: با استناد به نتایج به دست آمده از هر دو فرم مذکور، علاوه بر میزان شیوع بیشتر مشکلات رفتاري در کودکان غیر ورزشکار، تفاوت هر یک از خرده مقیاسها در بین دو گروه کودکان ورزشکار و غیر ورزشکار نیز از لحاظ آماري معنادار گردید .(P<0/ همچنین پسران میزان بالاتري از مشکلات رفتاري را نسبت به دختران به خود اختصاص دادند ( 01 .(P<0/01, P<0/05) نتیجه گیري: فعالیتهاي مختلف ورزشی میتوانند در پیشگیري و کاهش مشکلات رفتاري کودکان موثر واقع گردند به طوري که میتوان به آن به عنوان ابزاري ارزشمند در کنار سایر روشهاي نوین مقابله نگریست.
کلید واژگان :مشکلات رفتاري، کودکان، ورزشکار، غیر ورزشکار.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک