چکیده :

الگوهای رفتاری گردشگران که با هدف ارائه چارچوبی علمی از چگونگی تعامل میان متغیرها یا عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف کنندگان طراحی شده اند، می توانند تصمیم گیران و فعالین بازار را در پیش بینی و کنترل رفتار مصرف کنندگان یاری رسانند. هدف از این پژوهش بررسی کارکردهای تاثیرگذار برالگوهای رفتاری گردشگران در برنامه¬ریزی بازاریابی گردشگری درآمریکا و ایران بوده که مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته است. روش تحقیق تحلیلی- توصیفی بوده و با بهره گیری از تکنیک swot مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته ها بیانگر آن است که در کشور آمریکا 18 قوت و 9 ضعف داخلی، همچنین 15 فرصت و 11 تهدید خارجی دارای تاثیر عمده در این ارتباط وچود داشته که پس از بررسی تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر و از یکدیگر و تحلیل کمی و کیفی آن، نهایتاً از برآیند آنها 14 راهبرد متناسب ارایه گردید. در عین حال در ایران 6 قوت و 12ضعف داخلی، در کنار 12 فرصت و 7 تهدید عمده خارجی در این ارتباط شناسایی و متناسب با نتایج تحلیلی حاصل از تاثیرات متقابل آنها بر بازاریابی گردشگری، 13 راهبرد ارائه گردید. نتایج تحلیلی این پژوهش نشان می دهد که قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدات در دو کشور در مواردی مشابه و در برخی دیگر غیریکسان می باشد. بنابراین طراحی الگوهای رفتاری در برنامه ریزی بازاریابی بعضاً نقاط مشترکی دارد، اما در بسیاری موارد با توجه به سیاستگذاری ها، فرهنگ، سطح درآمد، سبک زندگی و غیره، متفاوت می باشد؛ بااین وجود در پیوند علم با عمل بازاریابی و موفقیت های حاصل از الگوهای رفتاری گردشگری می توان در مواردی از رهیافت ها و تجارب بازاریابی کشور آمریکا متناسب با فرهنگ، پتانسیل ها و کارکردهای بازار در ایران بهره برداری کرد.

کلید واژگان :

الگوهای رفتاری گردشگران، بازاریابی، تکنیک swot ، ایران و آمریکا.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک