چکیده :

زمینه و اهداف: برنامه آموزش مروج سلامت در مدارس به منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد، افزایش مهارت های تحصیلی، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش اختلالات روانی در حال اجرا است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت های زندگی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان بود. روش بررسی: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی است که از طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز در سال 6931 بودند، که از این جامعه تعداد 16 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند - تحصیلی 6931 مرحله ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش ) 96 نفر( و کنترل ) 96 نفر( جایگزین شدند. برای جمع آوری ها داده ها از پرسشنامه های استرس تحصیلی، مهارت های زندگی و رفتارهای پرخطر استفاده شد. داده های تجزیه وتحلیل گردید. Spss به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت های درواقع برنامه آموزش مروج سلامت باعث افزایش .)P>6/ زندگی و رفتارهای پرخطر تأثیر دارد ) 61 مهارت های زندگی و کاهش استرس تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان می شود. نتیجه گیری: با آموزش برنامه های سلامتی در مدارس در حیطه های روانی می توان رفتارهای پرخطر و منفی ازجمله سوء مصرف مواد، مصرف دخانیات، خشونت، استرس و اضطراب را کاهش داده و میزان رفتارهای مثبت ازجمله مهارت های زندگی را در دانش آموزان بهبود بخشید.

کلید واژگان :

رفتارهای پرخطر، مهارت های زندگی، استرس تحصیلی، برنامه آموزش مروج سلامت



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک