مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرينهاي ادراكی حركتی بر مهارتهاي حركتی درشت و ظريف دانشآموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزي بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمايشی از نوع پیشآزمون پس- آزمون با گروه كنترل بود. جامعهي آماري پژوهش مشتمل بر كودكان فلج مغزي 7 تا 61 سال دبستانهاي استثنايی شهر تبريز بودند كه تعداد 20 نفر كه شرايط شركت در پژوهش را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمايش و كنترل ) 60 نفر گروه آزمايش و 60 نفر گروه كنترل( جايگزين شدند. براي جمعآوري دادهها از آزمون كفايت حركتی لینکلن اوزرتسکی قبل و بعد از مداخله استفاده شد. تجزيه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماري توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و تحلیل كوواريانس انجام گرفت. يافتهها: نتايج پژوهش نشان داد كه تمرينهاي ادراكی حركتی بر مهارتهاي حركتی درشت و ظريف در كودكان مبتلا به فلج مغزي تأثیر دارد. در واقع تمرينهاي ادراكی حركتی باعث بهبود مهارتهاي حركتی درشت و ظريف در كودكان مبتلا به فلج مغزي میشود. نتیجهگیري: بنابراين مداخله ادراكی حركتی میتواند بر بهبود مهارتهاي حركتی كودكان فلج مغزي مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان :مهارت هاي حركتي درشت، مهارت هاي حركتي ظريف، فلج مغزي
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک